close

England vil være Europas selvkørende leverandør

Driven-oxbotica
Foto: Oxbotica

Imens Waymo og Co. indtager amerikanske veje tegnet med linealer, forbereder statsstøttede, engelske spillere sig på at indtage Europas snørklede gader med selvkørende biler.

Det ligner ved første øjekast mest David mod Goliat, når engelske spillere inden for selvkørende transport på det seneste har meldt ud, at de vil give amerikanske Waymo kamp til stregen i kapløbet om at komme først med selvkørende biler. 

Waymo har allerede mere end 600 selvkørende biler i flåden, der i nogle tilfælde kører helt førerløst i USA. Til sammenligning står engelske Five AI klar med otte ombyggede Ford Mondeo’er, der netop er begyndt at kortlægge London forud for lanceringen af en selvkørende tjeneste næste år. Og et konsortium anført af det engelske taxa-selskab Addison Lee har netop vundet en pulje på 15 mio. pund (127 mio. kroner). Det skal sætte 15 autonome Mondeo’er på Londons kringlede gader i 2021.

Læs også: Blinde begejstrede efter engelsk Autodrive-projekt

De engelske spillere står oven i købet med en afgørende forskel i sværhedsgraden for at udvikle selvkørende biler. I modsætning til gaderne i USA, hvor Waymos biler kører, er Londons gader ofte snørklede og smalle. Derfor er de helt anderledes svære for en selvkørende bil at navigere i. 

Enormt marked i Europa

Men netop kompleksiteten i gadenetværket kan blive en konkurrencefordel for dem, der formår at løse opgaven. London er langt fra den eneste europæiske by med kringlede gader og mangelfulde gadenavne, og i Five AI henviser CEO Stan Boland til, at det europæiske marked er enormt. Europæere bruger angiveligt 900 mia. pund om året på biler.

“Det her er det vigtigste projekt, jeg nogensinde har set,” siger Stan Boland til The Telegraph om Five AI’s forestående forsøg.

Et forsøg, der i slutningen af 2019 eller starten af 2020 skal give udvalgte borgere i London-forstæderne Croydon og Bromley muligheden for at pendle med selvkørende biler fra Five AI. 

“Vores konkurrenter i USA og Kina har travlt med at få deres egne (selvkørende, red.) biler til at fungere, men vi kan komme dem i forkøbet,” siger Stan Boland til mediet.

Læs også: Waymo-CEO om europæisk entre: Det kan tage nogle år

Kortlægger London

Både Five AI og Addison Lee, der samarbejder med Oxbotica, er nu begyndt at køre byen tynd for at lave detaljerede 3D-kort af vejene. Det sker ved at lade testbilerne køre igennem de udvalgte kvarterer flere gange på forskellige tidspunkter af døgnet. 

Imens gemmer de avancerede sensorer oplysninger om blandt andet vejskilte, afmærkning og huller i asfalten, som kommer til at udgøre bilernes kortmateriale. I Addison Lee og Oxboticas tilfælde skal der kortlægges et område svarende til 400.000 km offentlig vej.

“Det her repræsenterer et enormt skridt i retning af at gøre autonome køretøjer almindelige på Londons gader, og senere i byer tværs over Storbrittanien og andre steder,” siger Graeme Smith, Oxboticas CEO, i en pressemeddelelse.

Five AI’s produktdirektør Ben Peters vurderer over for Techcrunch, at der ikke er rejst midler for mere end 100 mio. dollar (650 mio. kroner) til virksomheder inden for selvkørende transport i Europa. Til sammenligning har de utallige start-ups inden for den nye teknologi i USA hentet omkring otte mia. dollar (53 mia. kroner) fra investorer.

Læs også: Waymo bestiller 62.000 selvkørende biler hos Chrysler

Fakta: Tre engelske projekter med selvkørende biler

Driven

  • Mål: En flåde af forbundne selvkørende biler imellem London og Oxford efter forsøg i begge byer.
  • Tidshorisont: Slutningen af 2019. Test i London-bydelen Hounslow er begyndt og fortsætter indtil sommeren 2019. Første biler skal køre autonomt i London inden jul 2018.
  • Aktører: Oxbotica leder konsortiet. Øvrige deltagere er bl.a. Nominet, Axa XL, Telefonica og myndigheder i London og Oxford.
  • Finansiering: Støttet af Innovate UK, der har bevilget 8,6 mio. pund (72,5 mio. kroner).

Addison Lee

  • Mål: 15 autonome biler i områder af London med ringe udbud af offentlig transport, bl.a. Canary Wharf.
  • Tidshorisont: 2021
  • Aktører: Addison Lee leder konsortiet. Øvrige deltagere er Oxbotica, DG Cities, Nominet og Immense Simulations.
  • Finansiering: 15 mio. pund (126,5 mio. kroner) fra den engelske regerings program Connected and Autonomous Vehicle (CAV4).

Street Wise

  • Mål: Etablere selvkørende taxa-tjeneste i London-forstæderne Croydon og Bromley.
  • Tidshorisont: Fik i august 2018 grønt lys til 10 måneders indledende forsøg, der går på at indsamle data. Planen er at køre med udvalgte passagerer fra slut 2019 / start 2020.
  • Aktører: Five AI leder konsortium og står for langt hovedparten af investeringer. Andre deltagere er bl.a. Oxford Universitet, McLaren Applied Tech., TRL Ltd.
  • Finansiering: Har fået 12,7 mio. pund (107 mio. kroner) fra Innovate UK. Five AI har desuden selv rejst 14 mio. pund (118 mio. kroner) fra private investorer. 
Tags : Addison LeeFiveAIOxbotica
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response

Synes du også, at selvkørende biler er spændende?
Så få Uden Hænders nyhedsbrev i din indbakke en gang om måneden. Helt gratis.
Bare rolig – du kan framelde dig når som helst