close

TEST: Ny Leaf er Nissans første skridt mod selvkørende biler

Foto: Nissan

FØRSTE TUR. Den nye elbil Leaf er den første Nissan i Europa med funktionen pro pilot, som med tiden vil gøre Nissans biler mere og mere selvkørende. Uden Hænder har været bag rattet for at teste første version.

Lad det være sagt med det samme: Nissans nye pro pilot-funktion er ikke nogen selvkørende revolution – endnu. Det er i bund og grund ikke meget andet en kombinationen af en adaptiv fartpilot og en aktiv vognbaneassistent, men den er alligevel værd at bide mærke i.

For ved at lave en samlet betegnelse for de to funktioner, som kan få bilen til at holde styr på henholdsvis afstand til de forankørende og retningen, giver Nissan udtryk for, at det her med selvkørende funktioner er noget, man tager alvorligt, og i løbet af de kommende år vil pro pilot komme til at dække over flere og flere selvkørende funktioner.

Foto: Uden Hænder

Imens den lille knap i rattet med det blå logo har været at finde i flere Nissan-modeller på det japanske marked i noget tid, er anden generation af elbilen Leaf den første Nissan på det europæiske marked, som kan fås med pro pilot.

Først lige lidt om selve bilen, så kommer vi til pro pilot-systemet bagefter.

Du skal bare lige vide: Nissan ville så gerne have mig til at anmelde den nye Leaf her og i Berlingske, at de betalte hele gildet med fly tur-retur fra Billund og to overnatninger på Tenerife, hvor den europæiske præsentation af bilen fandt sted. Jeg forsøger efter bedste evne at negligere de formildende omstændigheder, som fuld forplejning og 23 graders varme midt i januar nu engang kan udgøre.

Rækkevidden rækker til de fleste

Nissan Leaf er en bil på størrelse med Opel Astra og VW Golf. Den er konstrueret som en elbil helt fra starten og fås slet ikke med forbrændingsmotor. Den første udgave af Leaf endte som verdens hidtil bedst sælgende elbil med godt og vel 280.000 eksemplarer, og i anden version, som kommer til de danske forhandlere i løbet af marts, er rækkevidden forbedret markant.

Nu kan man forvente i omegnen af 270 km ved blandet kørsel. Det er nok til langt de flestes daglige behov, og i de efterhånden mange 50 kw-ladestandere, der er spredt over det ganske danske land, er det muligt at tanke strøm til 200 nye km på tre kvarters tid.

Foto: Nissan

Med 150 hk, automatgear og et godt udstyrsniveau kan jeg godt forstå, at 150 private danske bilkøbere i skrivende stund har bestilt en ny Leaf. Det skal vel at mærke ses i lyset af, at kun et par enkelte privatkunder har aftaget en Leaf herhjemme i løbet af de sidste to år.

Bilen er på rigtig mange måder rigtig vellykket. Den virker hjemmevant i de mange skarpe sving på vulkanøen Tenerife, bagagerummet er større end i mange almindelige biler i klassen og bortset fra, at man sidder lidt underligt højt bag rattet, er kabinen også rummelig for klassen. Og så er det altså bare fedt at køre elbil, når den trækker fra 0-100 km/t på 7,9 sekunder helt uden gearskifte og anden støj end en svag summen fra elmotoren.

Som noget helt nyt er det muligt at køre den nye Leaf uden at røre bremsepedalen i rigtig meget af tiden. Nissan kalder det e-pedal, og det fungerer på den måde, at bilen begynder at bremse, når man begynder at løfte foden fra speederen. Hvis du er vant til at køre elbil, har du sikkert bemærket, at den bremser kraftigere, end en almindelig bil, når du slipper speederen, fordi den bruger energien til at lade batteriet. Men Nissan er altså gået skridtet videre, så bilen også bruger skivebremserne, når man slipper speederen, og når man lige har lært at dosere det, er det med til at gøre bykørsel til en leg.

Max 0,2 G i sving

Og så til de selvkørende funktioner. I Europa bliver Leaf produceret i England, og i forhold til den japanske version er assistentsystemerne i Leaf herhjemme optimeret til europæiske forhold. Det betyder, at den adaptive fartpilot fungerer med en radar op til tophastigheden på 144 km/t, hvor den japanske udgave kun har et kamera at støtte sig til, og derfor kun klarer 110 km/t.

En Nissan-ingeniør understregede under præsentationen, at pro pilot ikke er beregnet til at køre uden hænder. Jeg var selvfølgelig nødt til at prøve alligevel, og efter en seks sekunders tid fik jeg en grafisk advarsel i instrumenthuset, som blev fulgt af et bip et par sekunder senere.

Den kære ingeniør forsikrede dog, at pro pilot også kan se og følge de hvide striber på vejen i regn og tåge, men i løbet af de fem-seks timer, vi havde bilen til rådighed under præsentationen, stod solen fra en skyfri himmel. Han fortalte også, at bilens kræfter til at dreje rattet kun rækker til en påvirkning på 0,2 G, og jeg har ingen anelse om, hvad det betyder på de danske motor- og landeveje. Jeg kunne bare konstatere, at G-påvirkningen er større end dét i mange af de skarpe sving på motorvejen, der løber rundt om en stor del af Tenerife, hvis man tager dem med de tilladte 120 km/t.

Jeg vil tro, at det ikke er det samme problem herhjemme, hvor motorvejenes kurver er lige så flade som landskabet. Jeg har dog en klar fornemmelse af, at Nissans system tager længere tid om at finde striberne i det nye spor, hvis man trækker ud for at overhale en lastbil, end det for eksempel er tilfældet i en Honda Civic, som hører til i samme segment som Leaf. Til gengæld virker vognbaneassistenten i Leaf også i køkørsel, hvor den kun fungerer over 72 km/t i en Honda Civic. Det er en vigtig forskel for dem, der kører i og nær de store byer i myldretiden.

Læs også: Så godt kører den nye Honda Civic af sig selv

Et stort og tydeligt display gør det nemt at se, om kameraet har styr på vejens hvide striber. Foto: Nissan

Kan klare motorvej helt selv i 2020

Foruden 40 km på motorvej gik testruten ad landeveje op forbi Teide-vulkanen på midten af øen. Også her var det svært at sammenligne med danske forhold, fordi vejene for det meste enten havde skarpe sving eller manglede en hvid stribe i højre side. Så en endelig dom over pro pilots egentlige formåen må vente, til jeg får muligheden for at køre bilen på Uden Hænders sædvanlige testrute herhjemme.

Den nye Leaf kommer i fire forskellige udstyrsversioner, og pro pilot er standard i den dyreste af dem. Den hedder Tekna og koster 299.900 kroner inklusiv to års gratis strøm, en ladeboks til garagen derhjemme og en masse andet udstyr. Det er en attraktiv pakke, men set med selvkørende briller bliver Leaf kun mere attraktiv af at vente.

For med tiden vil pro pilot-knappen komme til at dække over flere og flere funktioner. Det kommer dog til at kræve noget andet hardware, end der er i bilen i dag, så forvent ikke, at den Leaf, du bestiller hos forhandleren nu, bliver mere selvkørende af at komme en tur til serviceeftersyn om et år. Seneste melding fra Nissan er, at den næste funktion bliver automatisk vognbaneskift, og dernæst kommer evnen til at køre helt selv på motorveje. Sidstnævnte er et niveau 3-system, som skal være klar i 2020.

Foto: Nissan

Tekniske data – Nissan Leaf Tekna

  • Pris: 299.900 kr. (ny Leaf fås fra 259.900 kr.)
  • Mål (L/B/H): 449/179/154 cm
  • Køreklar vægt: 1.580 kg
  • Bagagerum: 405 liter (435 liter i alle andre versioner, da grej til Bose-anlægget stjæler plads i Tekna)
  • Motor: El
  • Ydelse:  150 hk og 320 Nm
  • 0-100 km/t: 7,9 sekunder
  • Topfart: 144 km/t
  • Rækkevidde (ny WLTP-norm): 270 km ved blandet kørsel 
  • Årlig ejerafgift:  620 kr.

Vigtigste selvkørende udstyr

  • Pro pilot. Holder bilen i midten af sporet og holder afstand til de forankørende. Standard i Tekna, kan ikke fås til andre udstyrsniveauer.
  • Pro pilot park. Kan selv parkere i bås eller parallelt mellem andre biler. Koster 3700 kr til Tekna.
Tags : LeafNissanpropilotselvkørendetest
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response