close

Waymo går sammen med Nissan og Renault

Waymo-nissan-renault
Waymo har både udviklet sine egne sensorer og software for at biler til at køre selv. Foto: Waymo

Google-selskabet Waymo har lavet en aftale med Renault og Nissan med henblik på at indsætte selvkørende transport i Frankrig og Japan.

Det har længe ligget i kortene, at Googles søsterselskab Waymo skal sælge sin markedsledende selvkørende teknologi til eksisterende bilproducenter.

Så langt er ingen nået endnu, men et nyt partnerskab kan vise sig at være første skridt på vejen mod Waymo som underleverandør.

Partnerskabet er indgået imellem Waymo og samarbejdet mellem de to bilfabrikanter Nissan og Renault, som de selv kalder the Alliance. I første omgang går det ud på, at de tre parter vil se nærmere på mulighederne for at indsætte selvkørende køretøjer i Frankrig og Japan.

“For Waymo er det her er en idéel mulighed for at bringe vores autonome teknologi op på et globalt plan sammen med en innovativ partner,” siger Waymos CEO John Krafcik i en pressemeddelelse.

Læs også: Udvikler: Selvkørende biler mangler menneskelig dømmekraft

Gang i stoledansen

Partnerskabet blot et i en række interessante begivenheder på den front, hvor samarbejder opstår og bryder sammen mellem aktører inden for selvkørende transport.

Blandt andre har Volkswagen ifølge Techcrunch brudt med Aurora, der ellers skulle udvikle niveau 4-teknologi til en kommende VW-shuttlebus. Aurora har stadig en aftale med Hyundai/Kia samt Byton, og som et plaster på såret har det amerikanske tech-selskab nu indgået en aftale med Fiat/Chrysler. Ifølge Forbes vil Fiat/Chrysler bruge Auroras teknologi i trucks og varebiler fra Dodge og måske også Fiat.

Aurora er grundlagt af Chris Urmson, der tidligere har stået i spidsen for Google’s selvkørende division.

Og så har en af de største bilproducenter i Kina lavet en aftale med svenske Zenuity, der i forvejen udvikler selvkørende software til Volvo. Volvo ejer Zenuity sammen med svenske Autoliv (dem, der opfandt sikkerhedsselen). At Zenuity nu også skal udvikle selvkørende teknologi til Geely er knap så overraskende, for Geely ejer i forvejen Volvo.

Læs også: TEST: Nissan Leaf med Propilot – så selvkørende er den

Måske også andre lande

Men altså, mere præcist har Waymo og Nissan-Renault tænkt sig at analysere markedsmulighederne samt de kommercielle, juridiske og regulatoriske udfordringer, der kan være i forhold til at tilbyde førerløs transport som en service i Frankrig og Japan. Det er her, at henholdsvis Renault og Nissan har sit hovedkontor.

De her førerløse tjenester kan både omfatte transport af varer og passagerer. Der er også mulighed for, at analyserne kommer til at omfatte andre lande, lyder det i meddelelsen. Dog ikke Kina.

På det seneste har der været forlydende om, at der er knas i samarbejdet mellem Nissan og Renault. Det er uvist, om det fælles partnerskab mellem de to bilproducenter og Waymo retter op på det. Men som en del af de nye planer vil Nissan og Renault nu oprette fælles joint ventures i både Frankrig og Nissan, som skal facilitere undersøgelserne sammen med Waymo.

Læs også: EZ-Go er Renaults nye delebil til byen

Endnu kun i USA

Indtil videre har Waymos aktiviteter været begrænset til USA. Her har Waymo en flåde af mere end 600 selvkørende biler, hvoraf flere er tilgængelige for offentligheden.

John Krafcik har dog tidligere udtalt, at en ekspansion til Europa ikke lå lige for hånden.

“En almindeligt tilgængelig tjeneste, som f.eks. I Phoenix, kan være nogle år væk. Derimod kan det tage mindre tid at starte et pilotprojekt. Jeg ønsker ikke at give en præcis dato,” sagde han til tyske Handelsblatt for et års tid siden.

Læs mere: Waymo-CEO om europæisk entre: Det kan tage nogle år

Tags : BytonchryslerFiatNissanRenaultVWwaymo
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response