close

BMW: Her er de største hindringer for selvkørende biler

Dr. Richard Stolle, SVP Artificial Intelligens, BMW Group. Foto: Michael Beier Kellenberger Hybschmann

VIDEO. Hvis man lægger juridiske forhindringer og menneskelige betænkeligheder til side, så er der én altoverskyggende hindring for, at bilerne begynder at køre selv, fortæller BMW’s direktør for kunstig intelligens til Uden Hænder.

Selv hvis lovgivningen var på plads, og forbrugerne var helt parate til at lægge deres liv i hænderne på teknologien, ville selvkørende biler ikke just begynde at strømme ud til forhandlere og delebilstjenester. For på den tekniske side er der én altoverskyggende hindring for, at bilerne begynder at køre selv: Den kunstige intelligens, som skal få bilen til at træffe de rigtige beslutninger, er ikke intelligent nok endnu.

Det fortalte BMW’s direktør for kunstig intelligens, Dr. Reinhard Stolle, da jeg mødte ham i forbindelse med den internationale biludstilling i Frankfurt i september i år. Den teknologiske forhindring består i virkeligheden af tre dele, hvor det først og fremmest handler om at finde ud af, hvilken kombination af sensorer – det vil sige kameraer, ultralyd, radar og lidar – der er den optimale. Dernæst må bilerne udstyres med en computer, der er tilstrækkelig stærk til at håndtere den enorme mængde data, som alle de forskellige sensorer konstant generer. Og sidst, men ikke mindst, må bilens software være i stand til at omdanne alle informationerne fra sensorerne til beslutninger om, hvorvidt bilen skal dreje til højre eller til venstre.

I videoen herunder kommer forklaringen med Dr. Stolles egne ord. Og også en forklaring, som i hvert fald gjorde mig klogere på, hvad kunstig intelligens i virkeligheden vil sige, når vi snakker selvkørende biler.

Undertekster kan aktiveres nederst i højre hjørne, hvis de ikke kommer af sig selv.

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response