close

TEST: Audi A7 55 TFSI – så selvkørende er den

Så godt kører den selv

Evne til at se og følge vejbane på motorvej 9
Evne til at se og følge vejbane på landevej 8
Ufejlbarlighed 7
Brugervenlighed 8

Konklusion

8 Score Overordnet er der stor glæde ved kørselsassistenten til Audi A7. Den lever op til forventningerne på både lande- og motorvej, og den er nem at arbejde sammen. Det koster dog på ufejlbarligheden, at den ikke altid har styr på hastighedgrænserne.

VIDEO: Audi’s delvist selvkørende system når nye højder i ny udgave. Uden Hænder har testet funktionerne på danske veje i den nye A7.

Hvad har vi her?

Audi seneste skud på stammen med alle de assistentsystemer, der er at finde på den lange liste over ekstraudstyr. Ligesom den større A8 får den nye A7 muligheden for at være selvkørende på niveau 3 ved køkørsel, når lovgivningen tillader det. Hvis man altså har tilkøbt det rigtige udstyr fra starten, for eftermontering bliver ikke en mulighed.

Og så er A7’eren teknisk set så godt som identisk med nye A6, som skal tage kampen op mod BMW 5-serie, Volvo S90 og ikke mindst Uden Hænders favorit i direktørklassen, Mercedes E-klasse. Konklusionerne i testen her gælder derfor også, hvis den nye Audi A6 er inde i overvejelserne som firmabil.

Hvorfor tester Uden Hænder sådan én?

Fordi den Audi A5, som vi testede sidste år, skuffede fælt på sine selvkørende egenskaber. I hvert fald set i forhold til Audis høje ambitioner på området. 

Læs også: TEST: Audi jagter førerløs førertrøje

Hvad var der galt med den?

På landevej så den kun ved sjældne lejligheder de hvide striber, som den bruger til at styre efter. På motorvej kørte den selv det meste af tiden, men hvis man ikke selv styrede med, fik man helt uden varsel en høj, skinger hyletone hvert 15. sekund. 

Bag de to klodser i frontgrillen gemmer der sig en radar og en lidar, der har en rækkevidde på 80 meter. Foto: Uden Hænder

Er A7’eren så bedre?

Ja! Der er en verden til forskel! På Uden Hænders sædvanlige testrute fra Kolding til Faaborg og retur styrede den nye A7’er selv langt det meste af tiden. På landevejen gav den kun op i de aller skarpeste sving, og dermed er den nu på niveau med Tesla og den seneste version af Volvo S80. 

Hvad så på motorvejen?

Der går det også godt. Det gjorde det også før, men nu er det skingre hyl hvert 15. sekund afløst af en visuel advarsel i det digitale instrumenthus. Hvis man overser den, kommer der et blødt bip, og hvis man overhører det, begynder bilen at bremse op og rykke i selen. 

Det lyder måske som en detalje, men jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der undlader at aktivere systemet i en A4/A5 alene for at slippe for hyletonen.

Læs også: Hvem skal en selvkørende bil slå ihjel?

Jamen er alt så bare fryd og gammen?

Nope. Jeg har stadig to-tre ankepunkter. Det ene handler stadig om den advarsel, man får, hvis man slipper rattet for længe af gangen. Det bip, man nu får, hvis man overser den visuelle advarsel, følger nemlig ikke radioens volumen. Så hvis man fyrer op for det velklingende B&O-anlæg, kan man sagtens overhøre bippet, og så bemærker man ikke noget, før bilen begynder at bremse hårdt op. Og det kan være ganske uhensigtsmæssigt, når nu trafikken på de danske motorveje er tættere end nogensinde før. 

Foto: Uden Hænder

Den anden anke handler om det, Audi kalder for effektivitetsassistenten. Det er en funktion, der får bilen til at tilpasse hastigheden til hastighedsgrænserne, og den kræver stadig lidt finpudsning. To gange på vej fra Odense til Faaborg oplevede jeg, at den begyndte at accelerere fra 50 km/t til 80 km/t, FØR vi havde passeret byskiltet (se video).

Eftersom de har det med at placere nogle forræderisk skarpe chikaner i hver ende af landsbyerne på Fyn, kan det godt give lidt panik. Da jeg rejste samme kritik af A5’eren sidste år, forklarede importøren, at det skyldtes data fra kortleverandøren Here. Jeg forstår bare ikke, hvorfor bilen ikke kan stole på sin egen skiltegenkendelse, hvis virkeligheden ikke stemmer overens med Here’s kort.

Det er Audis klare holdning, at før et vognbaneskift kan udføres selvkørende på niveau 3, er det ikke en rigtig hjælp til føreren. Britt Stellinger, PR-chef, Semler Mobility

Og så har effektivitetsassistenten stadig ikke vundet min tillid, når det gælder om at tilpasse hastigheden i rundkørsler. Bevares, på tør, sommervarm asfalt og med brede 21” dæk kan A7’eren sagtens komme hurtigt rundt om hjørnerne, men selv i indstillingen ‘Comfort’ sætter den et langt højere tempo, end jeg vil byde medpassagerer. 

Det tredje ankepunkt – og så lukker jeg brokkassen for denne gang – handler om det, som for alvor gør Audi’en underlegen i forhold til konkurrenten Mercedes. Der mangler en funktion, så bilen kan skifte vognbane af sig selv. 

Læs også: Uden Hænder tilbyder foredrag om selvkørende biler

Foto: Uden Hænder

Er Tour-pakken så overhovedet pengene værd?

Jæs, uden tvivl! Hvis du ikke allerede har prøvet en bil, der både har adaptiv fartpilot og en aktiv vognbaneassistent, kan jeg kun opfordre til at prøve det. Det er en revolution af køreoplevelsen, intet mindre. Og i seneste generation er Audi’s system blandt de bedste.

Hvordan er den ellers?

Hmm… Jeg er vild med designet. Med luftundervognen til godt 40.000 kroner er den komfortabel trods testbilens 21” store fælge. Den er hurtig, selvom den er relativt økonomisk, når man ikke kører hurtigt. Det lave, coupé-lignende design taget i betragtning er der også god plads på alle pladser, og det nye cockpit med to skærme fungerer bare rigtig godt.

Alligevel er jeg ikke rigtig tændt efter en uge og 640 km. Det skyldes til dels dobbeltkoblingsgearkassen S-Tronic, som er for langsom til at få koblet ved igangsætning, hvis man for eksempel skal hurtigt over et kryds. 

Læs også: TEST: Ferrari 488 Spider – så selvkørende er den

Og så er kvaliteten i kabinen ikke en bil til 1,5 mio. kroner værdig. I en A5 har man en fornemmelse af, at alt det, der ligner aluminium, med ganske få undtagelser er aluminium. I en A7 (og også den nye A6), har man en fornemmelse af, at alt det, der ligner aluminium, er plastik. Med ganske få undtagelser.

Tekniske data – Audi A7 55 TFSI

  • Pris: 1.093.502 kroner (testbil inkl. udstyr: 1.504.935 kroner).
  • Længde/bredde/højde (cm): 497/191/142
  • Motor: 3,0 V6 turbo-benzin
  • Ydelse: 340 HK og 500 Nm
  • Brændstoføkonomi (NECD): 13,9 km/l
  • 0-100 km/t: 5,3 sekunder
  • Topfart: 250 km/t
  • Vægt (køreklar): 1.890 kg
  • Må trække: 2.000 kg m. bremser
  • Selvkørende udstyr: Tour-pakke m. adaptiv fartpilot og kørselsassisten (27.000,-)

 

Hvad siger Audi?

Autopiloter, styreassistenter og lane keeping assist. Kært barn har mange navne, men Uden Hænder tester dem alle med det samme formål – at finde ud af, hvor selvkørende bilerne er blevet, og hvor meget man får ud af de autonome systemer i det daglige. Teknologien er jomfruelig, og der er ingen standarder for udstyret på tværs af bilmærkerne.

Derfor – og fordi det er et godt journalistisk grundprincip at give den tiltalte part mulighed for at komme til ordre – fårde danske importører mulighed for at kommentere konklusionerne i testen. Britt Stellinger, PR-chef i Semler Mobility, skriver sådan her:

Britt Stellinger, PR-chef, Audi Danmark. Foto: PR

Hos Audi gør vi meget ud af at understrege, at vores nuværende assistentsystemer netop er systemer, der er beregnet til at assistere føreren og ikke at overtage kørslen. Derfor gør vi også meget ud af at informere føreren, hvis bilen registrerer, at føreren ikke har hænderne på rattet. Hvis man blot holder hænderne normalt på rattet og lader systemet assistere kørslen som tiltænkt, så er der ingen hyletone som i A5 eller i første omgang visuel advarsel som i A7.

I dag med den nye generation af systemet, der sidder i Audi A7, er kunderne blevet mere vant til de ”selvkørende” systemer og ved, hvad de kan forvente af dem. Derfor er det heller ikke vores opfattelse, at man i en hverdagssituation (i stedet for i en testsituation som denne) skulle opleve, at man ikke er opmærksom på, at man ikke har hænderne på rattet, at man ikke har set den visuelle advarsel og ej heller hørt den auditive advarsel (anke nr. 1) og derfor får fremprovokeret en uhensigtsmæssig opbremsning.

Foto: Uden Hænder

I forhold til anke nr. 2 har systemet sandsynligvis været indstillet til at overtage hastighedsgrænserne ”med tolerance”, siden bilen begyndte at accelerere op til 80 km/t inden byskiltet, men man kan vælge at følge hastighedsgrænserne uden tolerance. Desuden er chikaner og vejbump er ikke en del af bilens kortinformationer, og effektivitetsassistenten tager derfor ikke højde for dem.

I forhold til anke nr. 3 om ”automatisk” vognbaneskift, så er det Audis klare holdning, at før et vognbaneskift kan udføres selvkørende på niveau 3, er det ikke en rigtig hjælp til føreren, og før vil Audi ikke udvikle et sådant system.

Tags : Audi
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response