close

BMW og Mercedes går sammen om selvkørende biler

BMW-mercedes-partnerskab
Bare rolig, vi kommer ikke til at lave biler sammen, siger Michael Hafner fra Mercedes. Illustration: Daimler

De to tyske ærkerivaler BMW og Mercedes har besluttet sig for, at det er smartere at udvikle selvkørende biler sammen. I hvert fald lige for en stund.

Det er en bekostelig affære at udvikle selvkørende biler. Og eftersom slutmålet alligevel er det samme for bilfabrikanterne – at få bilerne til at køre selv uden at køre nogen ned – ja, hvorfor så ikke slå pjalterne sammen?

Det lader i hvert tilfælde til at være rationalet bag en ny aftale, som de sydtyske ærkerivaler BMW og Mercedes indgik i sidste uge. Aftalen er formelt set en hensigtserklæring. Den går ud på, at de to bilfabrikanter vil gå sammen om at udvikle de næste trin i automatiseret kørsel.

Det vil sige biler, der er selvkørende på niveau 3 og 4, skriver Mercedes i en pressemeddelelse. Altså biler, der i korte perioder og under visse begrænsninger kan køre helt selv. Som eksempel på næste trin bliver nævnt selvkørende funktioner på motorveje. Imens arbejder de begge videre på udviklingen af endnu mere selvkørende biler, men lader også en dør stå på klem for at udvide samarbejdet.

“Daimler og BMW vil også afsøge yderligere partnerskaber med andre teknologiselskaber og bilfabrikanter, som kunne bidrage til platformens succes,” skriver Mercedes.

Læs også: Honda og GM vil lave selvkørende bil sammen

Som at bestige bjerge

I et blogindlæg forsvarer Michael Hafner, der leder Mercedes’ afdeling for automatiseret kørsel, beslutningen om at gå sammen med konkurrenten. Han sammenligner udviklingen af selvkørende biler med at bestige høje bjerge. De første meter fra base camp går nemt.

“Men jo nærmere du kommer målet, jo tyndere bliver luften. Jo mere styrke kræver hvert yderligere skridt, og jo mere komplekse bliver de udfordringer, du skal løse for at gøre fremskridt,” skriver han.

Michael Hafner understreger, at Mercedes-Benz er mere end parate til at klatre de næste skridt op ad bjerget. Altså det der bjerg, hvor selvkørende biler er toppen.

Læs også: Udvikler: Selvkørende biler mangler menneskelig dømmekraft

“Men vi tror på, at vi kan gøre fremskridt mere succesfuldt og effektivt, hvis vi ikke er alene. Vi tror også, at BMW er den perfekte partner for os, imens vi klatrer de næste par meter,” skriver han.

Mercedes-chefen understreger dog, at BMW og Mercedes vil blive ved med at være konkurrenter. At partnerskabet ikke vil udvikle sig til et joint venture, altså et fælles selskab. Og at ingen skal være bekymrede for, at slutresultatet bliver en bil med de klassiske to BMW-nyrer i grillen og Mercedes-stjerne på motorhjelmen.

“I stedet har vi tænkt os at arbejde sammen med BMW om at udvikle en skalerbar og pålidelig platform, som vil give optimale fordele for kunder af begge brands,” skriver Michael Hafner.

Forbliver konkurrenter

Både BMW og Mercedes er allerede igang med at udvikle selvkørende biler med andre partnere. Og det bliver de ved med. For Mercedes gælder det et samarbejde med Bosch. Senere i år begynder de to at teste en kørselstjeneste med selvkørende biler i Californien.

BMW åbnede sidste år et stort center til udvikling af selvkørende teknologi, hvor 1800 medarbejdere skal arbejde på sagen. Resultaterne af deres indsats får vi at se, når BMW præsenterer sin elbil iNext i 2021. BMW fortsætter desuden et samarbejde med israelske Mobileye, som it-giganten Intel købte for svimlende 15,3 mia. dollar i 2017. Her er målet at udvikle selvkørende biler på niveau 4 og 5.

Læs mere: BMW vil lancere selvkørende iNext i 2021

Tags : bilerBMWMercedes
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response