close

Førerløse lastbiler demonstrerer snerydning i lufthavn

Foto: Daimler Trucks

I samarbejde med operatøren af Frankfurt Lufthavn har Daimler Trucks demonstreret, hvordan fire lastbiler kan rydde sne på samme tid med kun én chauffør bag rattet.

Når sneen en sjælden gang falder over Frankfurt Lufthavn, rykker op mod 14 lastbiler ud med en sneplov spændt for, så flyene kan lette og lande med fast grund under fødderne.

Snerydningen foregår ofte i dårligt vejr, hvor sigtbarheden er begrænset på grund af tåge eller – ja, snefald – og for de lastbiler, som ikke kører forrest i kolonnen, er udsynet også begrænset af kaskaden af sne fra den forreste lastbil. Det forsinker snerydningen og forringer præcisionen, men Mercedes har nu demonstreret en løsning, som både kommer de to førnævnte udfordringer til livs og adresserer det emne, som måske nok er det mest interessante for operatører af lufthavne: At 14 lastbilchauffører skal stå klar til tjeneste, når der er udsigt til sne.

Løsningen er ifølge Mercedes at indsætte lastbiler, som kan følge efter hinanden – vel at mærke kun med en chauffør bag rattet i den forreste af lastbilerne. I hvert fald fremgår det af en pressemeddelelse, hvordan fire Mercedes-Benz Arocs 2045 AS-lastbiler under et forsøg har demonstreret, at det rent faktisk kan lade sig gøre.

Der er en åbenlys fordel i, at lufthavnen kan spare udgifter til chaufførlønninger. Men derudover kan snerydningen ifølge Mercedes også foregå hurtige med den nye teknologi, som lastbilproducenten kalder Remote Truck Interface, fordi lastbilerne kan køre tættere på hinanden, end hvis en menneskelig chauffør skulle følge den forankørende bil igennem uvejret. Alle lastbiler i forsøget er i princippet ens, og så chaufføren kan hoppe i en hvilken som helst af de 23 meter lange køretøjer og få de andre til at følge efter med en nøjagtighed på tre centimeter.

Indtil videre er der blot tale om en demonstration lavet i et samarbejde mellem Daimler Trucks og selskabet Fraport, som opererer 20 lufthavne verden over, heriblandt den i Frankfurt. Daimler oplyser dog til Uden Hænder, at der indtil videre ikke er indgået nogen aftale om, at de førerløse lastbiler skal rydde sne i hverken Frankfurt eller andre lufthavne.

Ikke desto mindre er det da et imponerende syn!

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response