close

Volvo laver selvkørende basisbil med Uber

Volvo-uber-selvkørende-basisbil
Foto: Volvo

Fremover vil Ubers selvkørende testbiler blive baseret på en særlig version af Volvo XC90. Indbyggede nødsystemer er standard.

Volvo og Uber løfter nu sløret for det, som de to partnere kalder “en produktionsklar, selvkørende bil”. Dermed tager de to partnere hul på næste del af deres strategiske samarbejde, oplyser Volvo i en pressemeddelelse.

Uber og Volvo Cars indgik en samarbejdsaftale i 2016. Siden da har de udviklet flere forskellige prototyper som et led i bestræbelserne på at udvikle helt selvkørende biler. Den Volvo XC90, der nu er præsenteret, er den første produktionsklare bil, der sammen med Uber’s system til autonom kørsel er fuldt selvkørende, oplyser Volvo.

Læs også: TEST: Så selvkørende er Mercedes C-klasse i 2019

De tidligere prototyper har alle været baserede på helt almindelige udgaver af Volvos store firehjulstrækker. Den store forskel på dem og den nye version er, at den nye basisbil er udstyret med nogle vigtige sikkerhedssystemer, der gør det let for Uber at installere sine egne systemer.

Det er en fordel, for så behøver Uber ikke af afkoble Volvoens grundlæggende sikkerhedssystemer, som det hidtil er sket. En manøvre, der måske kunne have forhindret, at en af Ubers Volvo XC90-testbiler i marts sidste år dræbte en fodgænger.

Skal bane vej for førerløs kørsel

Den nye basisbil har for eksempel adskillige backup-systemer til både styre- og bremsefunktioner såvel som batteri-backup til ekstra rækkevidde. Hvis et eller flere af de primære selvkørende systemer af en eller anden årsag svigter, er backup-systemerne udviklede til at bringe bilen til omgående standsning.

Foto: Volvo

Foruden Volvo’s indbyggede backup-systemer er bilerne forsynet med Ubers selvkørende teknologi. Den er placeret på taget og indbygget forskellige steder i bilen.

Ifølge Volvo vil en kombination af Uber’s selvkørende system og Volvo’s bilplatform en dag kunne muliggøre sikker og pålidelig delebilskørsel i selvkørende biler i områder, der egner sig til autonom kørsel. Og altså uden en sikkerhedsperson bag rattet, der betjener og overvåger bilerne.

Læs også: Politi: Uber-testkører så talentshow under dødsulykke

Også i Volvos egne biler

Volvo har planer om at bruge et lignende selvkørende basiskoncept til sine egne selvkørende biler. De forventes at gå i produktion i starten af 2020’erne. Teknologierne bliver introduceret på næste generation af Volvo-modeller, der skal bygges på SPA2-platformen. Det vil blandt andet give systemer, der er udviklet til uovervåget autonom kørsel i særligt udvalgte områder, såsom på motor- eller hovedveje.

”Midt i næste årti regner vi med, at en tredjedel af de biler, vi sælger, vil være fuldt selvkørende. Vores aftale med Uber understreger vores ambition om at være den leverandør, verdens førende delebilstjenester retter blikket mod,” siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef i Volvo Cars, i pressemeddelelsen.

Læs også: Tesla i modvind efter ny selvkørende funktion

Volvo mener, at autonom kørsel har potentiale til at generere betragtelige trafiksikkerhedsfordele for samfundet, den dag alle biler er selvkørende. Indtil da kan teknologien give brugerne en bedre køreoplevelse. Fx ved at befri dem for kedelige opgaver som stop-og-start situationer ved køkørsel.

“Vi tror, at selvkørende biler kommer til at øge trafiksikkerheden, som er hele grundlaget for vores virksomhed, yderligere,” Håkan Samuelson.

Foto: Volvo

Aftalen mellem Volvo og Uber går ud på at levere “titusindevis” af basisbiler i de kommende år. For Uber er potentialet selvsagt enormt, hvis det lykkes at bruge selskabets veludviklede kørselstjeneste uden at skulle betale en chauffør for at køre bilerne.

“At arbejde tæt sammen med virksomheder som Volvo er vitalt, hvis vi skal kunne bygge en stor og sikker flåde af selvkørende biler,” siger Eric Meyhofer, koncernchef i Uber Advanced Technologies Group, i pressemeddelelsen.

Ifølge Techcrunch er Ubers plan at udrulle helt selvkørende biler i Pittsburgh i Pennsylvania, USA, som den første by.

Læs også: Waymo bestiller 62.000 selvkørende biler hos Chrysler



Tags : bilUberUSAVolvo
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response