close

Jaguar tester “øjne” på selvkørende biler

Jaguar-selvkørende-øjne
Jaguar tester nu, om øjne vil gøre fodgængere mere trygge ved selvkørende biler. Foto: Jaguar

I et nyt forsøg vil Jaguar finde ud af, om kunstige øjne på selvkørende biler kan skabe tryghed, når fodgængere krydser vejen.

Tanken om at krydse en gade fuld af selvkørende biler skaber bekymring hos 63 pct. af de engelske fodgængere i dag. Det hænger blandt andet sammen med, at den øjenkontakt, som i dag er vigtig for tilliden mellem bløde trafikanter og dem bag et rat, ikke umiddelbart er tilstede i selvkørende biler.

Derfor bliver der eksperimenteret med forskellige løsninger på, hvordan selvkørende biler kan kommunikere med omverdenen. Fx har Drive.ai i USA forsynet deres selvkørende minibusser med fire skærme, der med ord og fagter fortæller fodgængere, om det er sikkert at krydse vejen.

Læs mere: Her er den nyeste selvkørende shuttle i USA

Hos Jaguar Land Rover-koncernen i England forsøger de sig nu med en anden form for kommunikation. De har monteret et sæt virtuelle øjne på en selvkørende bil. Det skal vise, om kunstig øjenkontakt gør en forskel for tilliden.

Begloet eller betrygget? Foto: Jaguar Land Rover

 

Er genkendelse nok?

Bilen kører rundt på en bane i Jaguars faciliteter i Coventry. Som en del af projektet har Jaguar allieret sig med en række kognitive psykologer. De skal give en forståelse af, hvordan et køretøjs gøren og laden påvirker menneskers tillid til ny teknologi.

De kunstige øjne er udviklet i Jaguars afdeling for fremtidig mobilitet. De er konstrueret til at følge fodgængeren. Sammen med farveindikatorer på den selvkørende bil bliver fodgængeren i stand til at bedømme den selvkørende bils intentioner.

Læs også: Danskerne er utrygge ved selvkørende biler

Ingeniører og psykologer måler fodgængerens grad af tillid både før og efter, at der er skabt “øjenkontakt” mellem bil og fodgænger. Det store spørgsmål er så, om der bliver skabt tilstrækkelig tillid til, at fodgængere og cyklister rent faktisk stoler på, at de ikke bliver kørt over at den selvkørende bil.

“Det er naturligt at kigge på føreren af en bil, før man træder ud på vejen. Derfor er det vigtigt at forstå, hvordan man oversætter det til morgendagens mere automatiserede verden,” siger Pete Bennet, der er forskningschef i Jaguar Land Rover Future Mobility, i en pressemeddelelse.

Han fortsætter:

“Vi vil finde ud af, om det er en fordel at informere mennesker om et køretøjs intentioner. Eller om det simpelthen er nok til at forbedre tilliden, hvis man lader en fodgænger vide, at vedkommende er blevet genkendt.”

Hvem kan man bedst stole på – en sort Jaguar eller en pod med øjne? Foto: Jaguar Land Rover

Pod til første og sidste mil

Forsøget er en del af UK Autodrive-konsortiet, der modtager støtte fra den engelske stat. En af de mange andre partnere i konsortiet er Aurrigo, der har udviklet det selvkørende transportmiddel, som nu har fået øjne.

Selve køretøjet bliver omtalt som en “pod”. Det har plads til fire personer og har en tophastighed på 24 km/t. Det er beregnet til det lille stykke i begge ender af en rejse. For eksempel fra større, offentlige transportmidler til hjemmet eller destinationen.

Forsøgene med Jaguars øjne er en del af en større undersøgelse af, hvordan selvkørende transportmidler kan efterligne menneskelig adfærd, når de kører. Indtil videre er mere end 500 testpersoner blevet nærstuderet, imens de har interageret med Aurrigos selvkørende pods.

Læs også: Ubers selvkørende bil opdagede fodgænger seks sekunder før dødsulykke

Tags : jaguarland roverUK Autodrive
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response

Synes du også, at selvkørende transport er spændende?
Så få Uden Hænders nyhedsbrev i din indbakke en gang om måneden ved at tilmelde dig herunder.
Bare rolig – du kan framelde dig når som helst