close

Ugens selvkørende nyheder – 6

Foto: Einride

En svensk lastbil gør chaufførerne helt overflødige, og en amerikansk nøjes med at give dem en hjælpende hånd. Se mere i overblikket over ugens nyheder, der også kommer omkring Teslas aversion mod en avanceret sensor og et ægteskab mellem to store underleverandører. 

Svensk robotlastbil skal overhale Teslas Semi indenom

En elektrisk lastbil helt uden førerhus tager form på den anden side af Kattegat for tiden. Køretøjet T-pod har plads til 15 europaller, en rækkevidde på 200 km og er helt og aldeles førerløs. Til forskel fra Tesla nye lastbil, kaldet Semi, der nok har en længere rækkevidde, men som stadig kræver en chauffør om bord.

T-pod er lavet af det svenske selskab Einride, og er blevet fremvist på forskellige udstillinger i en show-version. I løbet af februar i år skal næste version dog ud at køre på et testanlæg nær Göteborg – nu med alle selvkørende funktioner intakte. I løbet af efteråret er det planen, at dagligvarekæden Lidl som den første kunde skal begynde at tage Einride i brug, skriver Di Digital. Der er angiveligt også to andre kunder, som ikke er offentliggjorte endnu. 

“Vi fokuserer på virksomheder med stabile varestrømme i store mængder, hvor man nemt kan automatisere med forudsigelighed,” siger Einrides grundlægger Robert Frank til det svenske medie.

Robert Frank har tidligere være global teknikchef for Volvo-koncernens montagefabrikker, og han har også været en tur forbi Silicon Valley, inden han i 2016 stiftede Einride. Her er fokus på at udvikle software, da den nødvendige hardware ifølge Robert Frank allerede er tilgængelig på markedet.

Robert Frank tager i øvrigt konkurrencen med Tesla og de etablerede lastvognsproducenter ganske roligt.

“Vi er ikke direkte konkurrenter. De sælger lastbiler til chauffører. For at blive vores konkurrenter, skal de konkurrere med deres chauffører. Det er et stort skridt,” siger han til Di Digital.

Einride er syv meter lang og har en totalvægt på 20 ton. Batteriets kapacitet er 200 Kwh.

Læs også Teslas nye lastbil får autopilot som standard

Lastbil kører selv fra Los Angeles til Florida

Vi bliver ved selvkørende lastbiler, men i en genre, som stadig inkluderer lastbilchaufførerne. For i denne uge gennemførte selskabet Embark en 3800 km lang tur fra Los Angeles til Florida uden indblanding fra det testpersonale, der var ombord. I hvert fald på det, der i USA bliver kaldt freeways, som både kan sammenlignes med motorveje og store landeveje herhjemme.

Embark bygger ikke lastbiler selv, men har udviklet selvkørende udstyr til montering på en Peterbilt-lastbil som den på billedet herunder. Udstyret består af fem kameraer, tre radarer og “mindst” to lidar-sensorer, skriver CNBC. I modsætning til flere andre udviklere af selvkørende teknologi satser Embark på machine learning, hvor bilerne løbende kortlægger sine omgivelser og bliver bedre til at undgå forhindringer. Andre producenter laver detaljerede kort af ruterne, som bilernes sensorer kan støtte sig til undervejs.

Embarks mål er et system, hvor lastbilchauffører kan tage en slapper på de lange stræk på motorvejen, men hvor repræsentanter fra det truede erhverv stadig er nødvendige til at styre lastbilen på motorvejsramper og i byerne. 

Foto: Embark

Conti og Nvidia vil tilbyde selvkørende totalløsning

To store underleverandører til den selvkørende industri, Continental og Nvidia, går nu sammen om at udvikle selvkørende teknologi. Det oplyser selskaberne i en pressemeddelelse

Resultatet af partnerskabet vil blive komplette selvkørende platforme fra niveau to til fem, som bilfabrikanterne kan sætte i deres biler. Platformene vil bruge Nvidias kraftige computer-processorer og Continentals kameraer samt radar- og lidar-sensorer.

Ifølge investeringsspecialisten Morten Springborg, der er holder et vågent øje med udviklingen inden for selvkørende biler, ser mange bilproducenter dog en selvkørende platform som et kerneprodukt, de selv skal udvikle.

Læs også Investeringsekspert: Her er mulighederne i fremtidens bilindustri

Elon Musk: Lidar er dyr, grim og unødvendig

Indrømmet, nu bliver det lidt tekniknørdet. Men den her debat er interessant, for stort set alle andre end Teslas grundlægger, Elon Musk, hævder, at bilerne ikke kan blive fuldstændigt selvkørende uden en sensortype kaldet lidar – en form for laser, der kan scanne bilens omgivelser meget nøjagtigt på lang afstand. Der bliver postet milliarder af dollars i udviklingen af nye lidar-typer, og en del af udviklingsarbejdet handler om at bringe omkostningerne på den dyre sensor ned. Men hvad nu hvis Musk ender med at få ret?

Nå, men Tesla har lige aflagt kvartalsregnskab, og i den forbindelse understregede Elon Musk sin holdning om, at det handler om at forfine kamerateknologien i stedet for at sætte sin lid til lidar.

Efter min mening er det (lidar, red.) en krykke […] der vil drive virksomheder mod et hårdt hjørne, der er svært at komme ud af,” sagde han ifølge Techcrunch

Kamera på siden af Tesla S. Foto: Uden Hænder

Tesla brugte også lidar-sensorer i deres første biler med autopilot-funktion. Sensorerne kom fra det israelske selskab Mobileye, men så blev Musk uvenner med Mobileyes direktør. Siden har Tesla føjet flere kameraer til deres biler, så der nu sidder otte styk hele vejen rundt, hvis man altså bestiller bilen med den store selvkørende pakke. Indtil videre er det dog kun de fire kameraer, der er aktive, og som Uden Hænders test af en Tesla S i seneste aftapning viser, er der masser af plads til forbedring af autopilot-funktionen.

Læs også TEST: Tesla Model S 100D – det selvkørende udviklingsprojekt

I forbindelse med kvartalsregnskabet efterlod Elon Musk da også en bagdør på klem til lidar-sensoreren, som han kaldte “dyr, grim og unødvendig”:

“Måske tager jeg fejl, og så vil jeg ligne et fjols. Men jeg er ret sikker på, at jeg ikke tager fejl,” sagde han ifølge Techchrunch.

Ved samme lejlighed sagde Musk, at en Tesla vil komme til at køre på tværs af USA uden hænder på rattet i løbet af tre til seks måneder. Et mål, der egentlig var sat til udgangen af 2017.

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response