close

Ugens selvkørende nyheder – 18

tesla-uden-fører-england

En Tesla-ejer sad i den forkerte side af bilen. Teslas underskud sætter ny rekord. En selvkørende bus fra Danmark er på gaden. Toyota bygger nyt testanlæg. Og byer skal forberede sig på at tjene mindre på parkering. Her er ugens nyheder om selvkørende biler.

Tesla-ejer straffet for at køre i passagersædet

En 39-årig mand fra Nottingham i England har fået frakendt sit kørekort i 18 måneder. Det sker, efter at han i maj 2017 forlod førersædet i sin Tesla Model S og satte sig over i passagersædet med hænderne bag hovedet.

En anden trafikant snuppede et billede (øverst) af den vovemodige mand, som hurtigt røg rundt på de sociale medier. Det så politiet, og han har nu tilstået “farlig” kørsel. 

Straffen for sådan noget er 18 måneder uden kørekort, 100 timers samfundstjeneste, 10 dages rehabilitering og sagsomkostninger på 1800 pund, svarende til 15.260 kroner.

“Denne sag bør tjene som et eksempel for alle chauffører, der har adgang til autopilot-funktioner, og som har overvejet noget lignende. Lad mig understrege, at de på ingen måde kan gøre det ud for en kompetent fører i førersædet, som kan reagere passende på vejen forude” (Elektrek)

Læs også: Tesla sagsøgt efter anden dødsulykke på autopilot

Mere Tesla-nyt

Tesla har lige aflagt regnskab for årets første kvartal. Regnskabet gjorde sig bemærket ved, at det både har den største omsætning (21,2 mia. kroner) og det største tab (4,9 mia. kroner) hidtil i

Foto: Steve Jurvetson/Wikimedia

et kvartalsregnskab fra den amerikanske elbilproducent.

Desuden kom der et par opdateringer på bordet i løbet af en åben telefonsamtale, hvor investorer kunne stille spørgsmål til Teslas ledelse. I hvert fald, da Elon Musk (foto), bossen for det hele, blev træt af at svare på spørgsmål om Teslas finansielle situation, og gav en youtuber taletid (The Guardian).

Det førte til en redegørelse for Teslas planer om en selvkørende delebilstjeneste. Elon Musk skitserede en model, hvor man ejer en Tesla og har den ubetingede brugsret over den, men kan lade andre bruge den, når man ikke selv skal bruge den. 

En analytiker spår et forretningspotentiale i delebilskonceptet for Tesla på imellem tre og seks mia. dollars om året. Det bliver dog ikke til noget, før bilerne er i stand til at køre helt af sig selv.

Læs også: TEST: Tesla Model S 100D – Det selvkørende udviklingsprojekt

Og hvornår sker det så? Musk siger, at nye Teslaer allerede er forberedt til det, og at det bare kræver et par opdateringer og måske en hurtigere processor at få det til at ske. Men selv hvis det passer, er der jo lige det med lovgivningen…

Ellers kom det frem, at Tesla ikke vil jagte nogen afløser til direktøren for producentens autopilot-udvikling, Jim Keller, der smuttede over til Intel i april. Og at Tesla vil begynde af offentliggøre sikkerhedsstatistikker for brugen af autopilot hvert kvartal (Techcrunch). 

Første danske selvkørende bus er på gaden

For første gang har en selvkørende bus fra en dansk operatør ramt offentlig vej for at blive der i en længere periode.

Det er Autonomous Mobility, der torsdag sparkede et nyt projekt i gang. Det finder sted i Gøteborg, og kommer til at køre indtil 2019 (Uden Hænder).

Toyota bygger nyt testanlæg i USA

Efter ulykken i marts, hvor en selvkørende Uber-testbil slog en fodgænger ihjel, har Toyota besluttet sig for at bygge et nyt anlæg til at teste situationer med selvkørende biler, der er for farlige til offentlige veje.

Læs også: Politi frigiver video af Uber-uheld

Det nye anlæg kommer til at fylde lige over 24 hektar. Det svarer til et område, der ville være 242 meter på hver led, hvis det var kvadratisk. Her skal opføres firesporede motorvej med til- og afkørsler, tæt bymiljø og glatte overflader.

Toyota indstillede al test af selvkørende biler på offentlige veje umiddelbart efter Uber-ulykken i marts. I mellemtiden er testbilerne blevet opgraderet, og de selvkørende test-Toyota’er – eller Lexus’er, som det ret beset er – vil finde tilbage til vejene i løbet af et par uger (The Verge).

Foto: PR

Manglende indtægt fra parkering kan ramme byer

Når bilerne kommer til at køre selv, kommer de til at blive brugt mere, fordi det bliver nemt at dele dem. Derfor kommer de også til at parkere mindre, og det vil mange byer komme til at mærke på indtægterne fra parkering.

Sådan lyder spådommen fra Kurt Forsgren, leder af afdelingen for finansiering af den offentlige sektor i det amerikanske ratingbureau S&P Global Inc.

Han forklarer, at når ratingbureauer undersøger sikkerheden i de obligationer, som byer i USA udsteder for at skaffe kapital – ligesom stater gør det, også Danmark – spørger de i stigende grad ind til, hvordan byerne har tænkt sig at håndtere udfordringen fra selvkørende biler og kørselstjenester som Uber og Lyft.

I byen Chandler, Arizona, har myndighederne forberedt sig på, at efterspørgslen efter parkering måske ikke vil være den samme om 30 år, som den er i dag. Byen er hjemsted for Intel, og Waymo har bebudet sit indtog med selvkørende biler. 

Byen tager til efteråret første spadestik til et nyt parkeringshus. Her er stueetagen med en loftshøjde, der gør det muligt at indrette butikker i den, og de øvre etager kan omdannes til boliger, hvis det en dag skulle give mere mening (Bloomberg Government). 

 

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response