close

Ford afprøver to-benet robot til pakkelevering

Ford-digit-fortovsrobot-gående

Sammen med en robotvirksomhed vil Ford afprøve en to-benet robot kaldet Digit, der skal bære pakker fra selvkørende biler til kundernes hoveddør.

Alt peger på, at onlinehandel er i vækst. Det betyder, at flere og flere pakker skal bringes ud. Og i en ikke alt for fjern fremtid vil det kunne gøres billigere med selvkørende biler, end det kan med mennesker bag rattet af postbilen.

Men hvordan kommer pakken så fra den selvkørende varevogn og hen til kundens hoveddør? Continental har tidligere luftet en fire-benet robot, der kan løse opgaven. Og nu har Ford indgået en aftale med robotvirksomheden Agility Robotics om at afprøve en to-benet en af slagsen. Den hedder Digit og besidder ifølge Ford en række menneskelignende egenskaber.

”Med udviklingen af Digit vil vi sikre, at der også tages hånd om den sidste og sværeste del af leveringen – at få pakken bragt direkte til dørtrinnet,” siger Ken Washington, direktør for avanceret ingeniørvidenskab hos Ford, i en pressemeddelelse.

Læs også: Fords CEO: Det kommer til at tage længere tid

Deler viden med bil

Den opretgående robot er altså udviklet af Agility Robotics. Den består af letvægtsmaterialer, og den er i stand til at løfte pakker på op til 18 kg. Derudover kan den ifølge Ford gå på ujævne overflader og op ad trapper samt modstå eventuelle skub og mindre sammenstød.

Digit har en lidar-sensor der, hvor hovedet sidder på et menneske, og derudover orienterer den sig med kameraer. Den er også i stand til at dele data med den selvkørende bil. På den måde ved den allerede, hvor den er og hvor den skal hen, i det øjeblik den hopper ud af bilen.

Foto: Ford

Ken Washington fortæller til Techcrunch, at Ford ikke investeret i Agility Robotics. Han udelukker dog ikke, at det kan komme på tale. Agility Robotics blev stiftet i 2015 som en udbryder af Oregon State University.

Han fortæller også, at Ford arbejder på andre former for robotter, der kan bringe pakker eller andre varer det sidste stykke fra kantstenen til kunden. Og at han ser den klare fordel ved Digit frem for fortovsrobotter med hjul, at den har nemmere ved at klare forhindringer som trappetrin eller revner i fortovet.

Læs også: Nuro vil skabe “Fido” med frisk kapital på lommen

Se i videoen her, hvordan Digit fungerer. Men vær forberedt på, at der forekommer markedføringselementer, som kan virke kvalmende!

Tags : Agility RoboticsFordFortovsrobotUSA
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response