close

Selvkørende Toyota Prius krydser USA

Pronto.ai-selvkørende-USA-Toyota-Prius
Screendump: Pronto.ai / Vimeo

Et lille softwarefirma slog Tesla i kampen om at køre en bil tværs over USA uden hænder på rattet. Snart kan systemet købes til lastbiler.

Her er en nyhed forklædt i en anden nyhed. Forvirret? Her kommer forklaringen.

Tesla’s CEO Elon Musk hævdede tilbage i 2017, at en Tesla ville køre tværs over USA af sig selv inden årets udgang. Det skete ikke. Det er ikke sket endnu, og det kommer næppe til at ske i de sidste dage af 2018.

Til gengæld har et nystartet selskab ved navn Pronto.ai nu kørt en ombygget Toyota Prius med Prontos egen selvkørende teknologi tværs over USA. Det skete i oktober, men blev først offentliggjort i et blogindlæg lige inden jul.

Helt lille og grøn er Pronto dog ikke. Nok er selskabet nystartet, men grundlæggeren har arbejdet med selvkørende teknologi i mange år. Han hedder Anthony Levandowski, og arbejdede tidligere for Waymo. Så stiftede han Otto, som lavede selvkørende teknologi til lastbiler. Otto blev hurtigt købt af Uber. Men så anklagede Waymo Levandowski for at have taget forretningshemmeligheder med sig, da han smuttede derfra.

Levandowski har hele vejen igennem erklæret sig uskyldig i anklagerne. Han blev dog fyret fra Uber, som endte med at indgå et forlig med Waymo. Og nu er Lewandowsky tilbage igen.

Læs også: Waymo lancerer selvkørende taxa-tjeneste

Kan købes til lastbiler

Den virkelige nyhed her er dog ikke, at 38-årige Levandowski har modificeret en Toyota Prius, så den kunne køre fra San Fransisco til New York uden hjælp. Det er også en sandhed med modifikationer. I et interview med The Guardian fortæller han, at han selv overtog kørslen, når han skulle ind for at tanke eller overnatte undervejs.

Anthony Levandowski kalder det selv for et meget avanceret niveau 2-system, og “ikke mere” end det. Altså en grad af selvkørende, der egentlig bare er ment som et assistentsystem, hvor føreren i juridisk forstand stadig er den, der kører bilen.

Den virkelige nyhed er, at systemet i starten af 2019 vil kunne købes som eftermonteret udstyr til lastbiler i USA. Introduktionsprisen er på 4.999 dollar (32.600 kroner). Det dækker over montering af kameraer og computere samt træning af chauffører.

Læs også: Forstå definitionerne af selvkørende biler på fem minutter

Skal reducere dødsfald

“Det vil blive det første egentlige produkt til et rigtigt marked, som den selvkørende branche har leveret,” skriver Anthony Levandowski i blogindlægget.

Han henviser til, at ulykker med store lastbiler hvert år er årsagen til 4000 dødsfald i USA. Tesen er, at arbejdet vil være mindre belastende for chaufførerne, når lastbilerne får eftermonteret avancerede assistentsystemer. Derfor vil chaufførerne begå færre fejl, og systemet vil også af sig selv kunne undgå ulykker.

Anthony Levandowsky langer ved samme lejlighed ud efter den fremgangsmåde, som de fleste andre spillere inden for selvkørende teknologi lægger for dagen. I stedet for at gå direkte efter at lave et niveau 4-system ligesom blandt andre Waymo, hvor bilen kan køre helt selv i et afgrænset område, opfordrer han til at tage et skridt ad gangen.

“Hellere gøre flere ting – bremse, styre, give gas – rigtigt godt på mange forskellige, rigtige veje og betingelser, end forsøge at gøre alt det andet, som kræves for at køre, på en meget kunstig facon,” skriver Anthony Levandowski.

Læs også: “Om ti år behøver man ikke have sin egen bil i Danmark”

Lang vej til selvkørende biler

Han vurderer, at sensorteknologien i dag er tilstrækkelig til at lave selvkørende biler. Men det halter det med den software, der skal omsætte sensorernes input til handlinger. Han mener, at det handler om at forudsige den nære fremtid ved at vurdere, hvad andre trafikanter har tænkt sig at gøre.

“Det (software, red.) er stadig ikke i nærheden af at kunne måle sig med instinktet hos en menneskelig chauffør, hvilket er den vigtigste faktor inden for færdselssikkerhed,” skriver han.

Endelig tilføjer han, at ingen endnu har lavet en selvkørende bil. Men at der blot er tale om demonstrationsforsøg, der er blevet stadigt dyrere og komplekse.

“Så nu befinder vi os i en position, hvor lovgivere, investorer og offentligheden begynder at indse, at ingen fører kapløbet om at levere autonome køretøjer. For det virkelige kapløb er et marathon, der ikke er begyndt endnu,” skriver Anthony Levandowski.

Her er en timelapse-video fra hans tur tværs over USA i den ombyggede Prius.

Læs også: TEST: Audi A7 55 TFSI – så selvkørende er den

 

Tags : lastbilerProntoToyotaUSA
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response