close

Tesla i modvind efter ny selvkørende funktion

Tesla-model-3-solnedgang
En Tesla med udvidet autopilot bruger blandt andet tre bagudvendte kameraer til at orientere sig. Et i bagklappen, og et ved hvert blinklys i siden. Foto: Tesla

Amerikansk forbrugerorganisation langer hårdt ud efter en ny funktion i Tesla’s Autopilot, der gør bilen i stand til at skifte vognbane selv.

En ny funktion i Tesla’s Autopilot får nu den amerikanske forbrugerorganisation Consumer Report til at lange kraftigt ud efter sikkerhed i den nye funktion.

Funktionen hedder Navigate on Autopilot. Den er blevet rullet ud i en opdateret version til Tesla’er i USA i løbet af de seneste måneder. Efter opdateringen kan brugere af en Tesla med Udvidet Autopilot give bilen lov til at skifte vognbane selv ved at ændre en indstilling. Derefter sker det helt uden, at føreren skal gøre noget.

Bilen bruger derefter sine tre bagudrettede kameraer til at orientere sig bagud, før den trækker ud eller ind i en anden vognbane. Consumer Report har selv en Tesla 3 i flåden, og siden den modtog softwareopdateringen i starten af maj, har organisationen testet Navigate on Autopilot grundigt på veje i Connecticut.

Læs også: Elon Musk: Tesla’er kan køre helt selv i år

Trækker hurtigt ind

Her har flere testkører rapporteret, at bilen har det med at skifte vognbane med for lidt plads til de biler, den trækker ind foran. At den overhaler indenom, hvilket er lovligt i nogle amerikanske delstater, men ikke Connecticut. Og at den har svært ved at opdage bagfrakommende, der kommer med høj hastighed.

“Tesla viser, hvad man ikke bør gøre på vej i udviklingen hen mod selvkørende biler. At frigive funktioner til automatisk kørsel, der ikke er testet ordentligt,” siger David Friedman, der har titel af vice president of advocacy hos Consumer Reports.

I et blogindlæg har Tesla tidligere forklaret, at Navigate on Autopilot ifølge brugerne gør kørslen mere “afslappet, fornøjelig og sjov.” Det er dog langt fra de ord, David Friedman sætter på oplevelsen.

“Det her er overhovedet ikke bekvemt. Det er meget mere krævende at overvåge systemet end at skifte bane selv. At bruge systemet er som at holde øje med et barn, der er bag rattet for første gang. Som forældre vil vide, er det meget mere bekvemt og mindre stressende at køre selv,” siger han.

Læs også: Rapport: Tesla X satte hastighed op før dødsulykke

Dødsulykke i marts

Tesla’s Autopilot kom endnu engang kommet i søgelyset i USA, da en 50-årig mand i marts mistede livet bag rattet af sin Tesla 3. Han kom kørende på en flersporet landevej i Florida, da en lastbil krydsede vejen for at køre i den modsatte retning.

Føreren af denne Tesla 3 mistede livet, da bilen med Autopilot aktiveret kørte ind under en lastbil. Foto: NTSB

En foreløbig rapport fra den amerikanske trafikmyndighed NTSB viser, at Tesla’ens Autopilot blev aktiveret 10 sekunder før sammenstødet. I de sidste otte sekunder registrerede bilen ikke førerens hænder på rattet. Hverken bil eller fører gjorde noget forsøg på at sænke hastigheden eller undvige lastbilen.

Tesla’en kørte 68 mph, hvor hastighedsgrænsen var 55 mph. Det svarer til 109 km/t, hvor 88 km/t var grænsen. Tesla’en fortsatte ind under lastbilens anhænger, hvor taget blev kappet af, og den 50-årige fører af Tesla’en mistede livet. Lastbilchaufføren slap uskadt.

Læs også: Tesla sagsøgt efter anden dødsulykke på autopilot

Tesla understreger over for Consumer Report, at det til enhver tid er førerens ansvar at have kontrollen over bilen. Herunder at sørge for, at den udfører vognbaneskift sikkerhedsmæssigt forsvarligt.


Tags : autopilotdødsulykkeTeslaTesla 3USA
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

2 kommentarer

  1. Citat: “Tesla’s Autopilot kom endnu engang kommet i søgelyset i USA, da en 50-årig mand i marts mistede livet bag rattet af sin Tesla 3. Han kom kørende på en flersporet landevej i Florida, da en lastbil krydsede vejen for at køre i den modsatte retning. ”

    var det ikke sidste år det skete ? Hvor mange gange har autonomi i mellemtiden forhindret ulykker ?

    1. Hej Tom
      Tak for din kommentar, beklager det sene svar – sommeren har været dejligt lang!
      Den omtalte ulykke i med en Tesla 3 skete i år. Den har dog flere ligheder med en anden autopilot-relateret ulykke i en Tesla S, der skete tilbage i 2016. En anden dødsulykke på autopilot skete ganske rigtigt i marts 2018, dog i en Tesla X. Du kan læse mere om begge de tidligere ulykker her: https://www.udenhaender.dk/nyheder-om-selvkoerende-biler/tesla-sagsoegt-efter-anden-doedsulykke-paa-autopilot/

Leave a Response