close

Her er højdepunkterne fra CES 2019

TRI-lexus-p4
P4 hedder seneste version af Toyotas selvkørende testbil. Den er baseret på nyeste Lexus LS500h. Foto: TRI

Elektronikmessen CES 2019 i Las Vegas har meget selvkørende transport at byde på, selvom ambitionsniveauet lader til at være lavere end sidste år. Her er et overblik over de vigtigste nyheder.

Der kan ske meget på et år. Da verdens største messe for forbrugerelektronik, CES i Las Vegas, blev afholdt for i januar 2018, medførte det en stormflod af nye konceptkøretøjer, partnerskaber på tværs af selskaber og optimistiske tidshorisonter for, hvornår selvkørende biler ville blive virkelighed.

CES 2019 slutter i dag. Og branchen lader til at have nået en erkendelse af, at man ikke bare sådan lige laver en selvkørende bil. Måske har Uber’s dødsulykke i marts 2018 gjort, at udviklere af selvkørende teknologi nu går til mere ydmygt til makronerne, når nye landvindinger bliver præsenteret.

I hvert fald er det påfaldende, at der fra flere kanter nu er mere snak om at udvikle mere avancerede assistentsystemer til biler, der er selvkørende på niveau 2 – altså hvor føreren stadig er et menneske bag rattet – end om at udvikle fuldstændigt selvkørende biler. Tag som eksempel Toyota:

Toyota finder selvkørende inspiration i jagerfly

I USA arbejder Toyota Research Institute (TRI) på to tilgange til selvkørende biler. Der er Guardian, som skal hjælpe mennesker med at køre bilen selv. Og så er der Chauffeur, der skal køre bilen for mennesker. 

Ifølge TRI’s CEO Gill Pratt ligger Chauffeur langt ude i fremtiden, imens Guardian kan redde liv på kort sigt. Derfor har TRI igennem det seneste år koncentreret sig om sidstnævnte. Og ladet sig inspireret af moderne jagerfly (!).

Det hænger sådan sammen: I et jagerfly bruger piloten en styrepind til at flyve. Piloten flyver dog ikke flyet direkte, for pilotens intentioner med styrepinden bliver fortolket, før de bliver omsat til handling. Undervejs sørger elektronik for at stabilisere flyet i en slags sikkerhedskonvolut. 

Læs også: Selvkørende Toyota Prius krydser USA

Det er sådan en slags konvolut af sikkerhed, TRI’s Guardian skal være. Så føreren føler altså, at han eller hun har fuld kontrol over bilen det meste af tiden.

– Men i takt med at føreren nærmer sig grænsen af sikkerhedskuverten, begynder maskinen at samarbejde med den menneskelige chauffør for at føre den tilbage i en sikker korridor, sagde Gill Pratt på CES 2019. 

Så man skal se Guardian som noget, der forstærker menneskers intentioner. 

– Det handler om at rette menneskelige fejl og svagheder samt assistere de mest sårbare folk i begge ender af aldersspektret, hvor alt for mange liv går tabt, sagde Gill Pratt.

Der var ikke konkrete meldinger om tidshorisonten. Men når det kommer, vil det også være muligt for andre bilproducenter at købe Guardian. 

Og så er det værd at bemærke, at niveau 5 – det vil sige fuldstændigt selvkørende biler uden begrænsninger – ifølge Gill Pratt er noget, “vi måske opnår en dag”. Den udtalelse er et rigtig godt billede på, at branchen er blevet ramt af realisme. 

Waymo har en flåde på ca. 600 hvide Chrysler Pacifica Hybrid. Foto: Waymo

Audi, Waymo, Cruise og mange andre går sammen

Folket og politikerne skal oplyses, hvis det skal lykkes at indfri fordelene ved selvkørende transport. Sådan lyder rationalet for, at 26 aktører i branchen har stiftet Pave – Partners for Automated Vehicle Education. 

Pave blev præsenteret første gang på CES 2019. Blandt de stiftende virksomheder er Audi, Intel, Waymo, Toyota, Daimler, Nvidia og sammenslutningen af motoringeniører SAE International. 

I en pressemeddelelse forklarer sidstnævne, at den “forhastede” introduktion af autonome køretøjer og den voldsomme strøm af nyheder har skabet et “kaotisk” miljø omkring teknologien. Og at en række større og mindre ulykker under test af autonome køretøjer har ført til mistillid fra befolkningen.

“Traditionelle bilproducenter og nytilkommere investerer milliarder af dollar i teknologien, der vil gøre automatiserede køretøjer mulige,” siger Mark Del Rosso, bestyrelsesformand for Audi of America, i en pressemeddelelse og fortsætter:

“Pave anerkender behovet for at investere i information til offentligheden. For at sikre, at forbrugere og politikere forstår, hvad der er ægte, hvad der er muligt, og hvad der er rygter og spekulation,” siger han. 

I USA vil Pave holde arrangementer, hvor det vil være muligt at opleve selvkørende transportmidler på egen krop. Derudover vil der blandt andet blive ført oplysningskampagner på sociale medier. 

Se mere om Pave her, hvis du har lyst. 

Læs også: Waymo lancerer selvkørende taxa-tjeneste

Kineserne kommer…

Den kinesiske pendant til Google hedder Baidu. Ligesom Google er gået all in på selvkørende transport med Waymo, er Baidu godt på vej med en selvkørende platform. Den kalder de Apollo.

Foto: Baidu

Baidu vil sælge selvkørende teknologi til bilproducenterne med produktet Apollo Enterprise. Der er forskellige versioner til både motorvejskørsel, selvkørende minibusser, parkeringshuse og så videre, og ifølge Baidu både Ford og Kia/Hyundai blandt kunderne.

Den seneste version af Apollo hedder 3.5. Den bliver blandt andre brugt af iværksættervirksomheden Udelv, som er begyndt at teste udbringning af dagligvarer med selvkørende varebiler sammen med detailhandelsgiganten Walmart. Og som på CES 2019 præsenterede en plan om at indsætte 100 selvkørende varebiler i San Fransisco-området i løbet af 2019. 

Endelig er Baidu ved at udvikle et system, der gør biler i stand til at kommunikere med ting i deres omgivelser som fx lyskurve. Det har potentiale til at få trafikken til at glide bedre. Systemet hedder Baidu V2X og vil blive prøvet af i 100 testbiler på en 210 km lang strækning i den kinesiske by Changsha. 

Der sker altså ting og sager derovre….

Nvidia vil hjælpe bilproducenter med niveau 2

Som Uden Hænder har konstateret i flere testkørsler, kæmper mange bilproducenter med at få deres delvist selvkørende systemer til at fungere efter hensigten. Det gælder særligt i skarpe sving og på toppen af bakker, hvor visse biler pludselig holder op med at styre selv eller begynder at trække til siden. 

Det er en skam, for systemerne er potentielt en kæmpe gevinst for sikkerheden. Det er ifølge grafikkort-specialisten Nvidia grundlaget for et nyt produkt, der hedder Drive Auto Pilot. Produktet består både af hardware og software, der ifølge Nvidia vil forbedre niveau 2+ betragteligt. 

Læs også: Forstå definitionerne af selvkørende biler på fem minutter

Hvis bilproducenter køber systemet, kan de sætte det i deres biler fra engang næste år. Indtil videre har underleverandørerne Continental og ZF meldt sig som købere. 

Kernen i Drive Auto Pilot er Xavier-processor. Den kan håndtere 30 billioner (!) operationer i sekundet. Derudover udmærker den sig ved at strømforbrug på beskedne 30 watt.

Læs også: “Om ti år behøver man ikke have sin egen bil i Danmark”

 

 

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response