close

Ugens selvkørende nyheder – 11

VW-SEDRIC_02_high
Foto: VW

En førerløs VW-bus bliver til virkelighed, Uber og Waymo begynder at køre med selvkørende lastbiler, og Kina lægger an til at blive de selvkørende bilers epicenter. Her er overblikket over ugens vigtigste nyheder fra den selvkørende verden (og et par videoer til weekenden!)

VW vil sætte Sedric i produktion

Foto: VW

Ifølge flere medier har Volkswagens CEO Matthias Mueller sagt, at den lille, selvkørende bus Sedric vil komme i produktion. Det er stadig uvist, om Sedric vil komme i produktion som et selvstændigt mærke under VW-koncernens brede vinger, eller om den vil blive tilpasset et af de eksisterende brands.

Historien melder heller ikke noget om, hvornår en eventuel produktion skal starte.

Sedric blev vist første gang for et lille års tid siden, og er siden da blevet udstillet i forskellige variationer. Senest på Geneve-udstillingen, hvor den helt selvkørende shuttlebus havde form af en amerikansk skolebus i miniatureudgave (Daily Mail).

Læs også: Dansk forsøgsordning til debat på selvkørende konference

Nu flytter Uber gods med selvkørende lastbil

Indtil videre foregår det i USA, og det foregår sådan her:

En lastbilchauffør i en hel almindelig lastbil henter et træk (altså en anhænger) i Los Angeles, og kører mod øst. Han rammer Nevada på samme måde som han altid har gjort, men i stedet for at fortsætte ud på en lang tur tværs over landet, standser han på en særlig omlæsningsstation. Her ankommer en selvkørende lastbil med et træk, som skal til Los Angeles. De to bytter træk, så lastbilchaufføren kan komme hjem til kartofler og steak med konen i Los Angeles, imens den selvkørende trucker tager tilbage over prærien med et nyt træk.

At dømme efter Ubers promoveringsvideo herunder, er der stadig en chauffør bag rattet på den selvkørende lastbil, ligesom der i øvrigt er det i Ubers selvkørende biler. På samme måde som testbilerne indgår i Ubers øvrige kørselstjeneste, indgår Ubers selvkørende lastbil i Uber Freight, hvor man i stedet for at bestille en vogn til sig selv kan bestille en lastbil til sit træk (Techcrunch).

Pssst – der er mange flere nyheder under videoen!

 

Nyt Ford-patent: En drone skal være reserve-sensor for selvkørende biler

Ford er om sig for tiden, når det kommer til at søge om selvkørende patenter. Tidligere på året kom det frem, at Ford leger med tanken om en selvkørende politibil, og nu har fabrikanten hittet på noget, som kan hjælpe en selvkørende bil videre, hvis dens sensorer af en eller anden grund er sat ud af drift: En drone med de rigtige sensorer bliver tilkaldt, lander på bilens tag og kobler sig på bilens teknik – og vupti, bilen kan køre videre.

Ifølge Cnet handler den slags patenter tit mest om at forhindre, at andre bilproducenter stikker af med idéen. Men det lyder da ikke helt hen i skoven.

Læs også: Ford vil afprøve førerløs forretningsmodel i Miami

Waymo tester også selvkørende lastbil

Foto: Waymo

Ubers rival følte også lige behovet for at markere sig på selvkørende lastbiler for nylig. Waymo, der for et par uger siden indgik forlig med Uber i en retssag om påstået tyveri af forretningshemmeligheder, har arbejdet med selvkørende lastbiler i et års tid, og begynder nu at teste dem på vejene.

Det sker i staten Georgia, der også bliver den næste by til at lægge asfalt til Waymos førerløse testbiler. I Georgia skal de selvkørende lastbiler fragte forsyninger til Googles datacenter.

Waymo beretter, at det er den samme teknologi som i Waymos selvkørende biler, der skal få lastbilerne til at køre selv – bare tilpasset et køretøj, der er anderledes at bremse og manøvrere, end biler (Waymo).

Lyft gifter sig med Magna

Foto: Lyft

Amerikanske Lyft, der udbyder en Uber-lignende kørselstjeneste og udvikler på en selvkørende platform, har indgået et partnerskab med Magna, der er blandt de tungere underleverandører til bilindustrien.

Magna køber en ejerandel i Lyft for 200 mio. dollars. og rykker nogle teknikere til Lyfts faciliteter i USA. Sammen vil den nye duo levere den bedste niveau 5-platform på markedet, og der er planer om at integrere Lyfts kørselstjeneste direkte i bilerne som en del af pakken.

“Sammen med Magna vil vi accelerere introduktionen af selvkørende køretøjer ved at dele vores teknologi med bilproducenter over hele verden. Det er en helt ny tilgang, som vil demokratisere adgangen til denne transformerende teknologi,” siger Lyfts CEO Logan Green i en pressemeddelelse (Magna).

VW: Tilskud kan gøre Kina til selvkørende epicenter

Nye regler for tilskud til biler i Kina kan være med til at fremskynde omstillingen til selvkørende biler. Det fortalte Volkswagens chef for e-mobility, Per Senger, i forbindelse med biludstillingen i Geneve.

“Lige nu skal du have en elbil med en minimumsrækkevidde og lokal produktion (i Kina, red.), og så får du tilskud,” siger Per Senger og fortsætter:

“Der er mange indikatorer for, at dette nu vil ændre sig, så også niveauet for automatiseret kørsel er en forudsætning for at få tilskud. Så fremtiden for vores markedssucces er også afhængig af vores selvkørende evner.”

VW har en markedsandel på 13 pct. i Kina. Medregner man andre mærker i koncernen som fx. Audi, er markedsandelen 20 pct. (Techcrunch).

VW I.D. Vizzion i billeder og video

Foto: VW

Sidste VW-historie for denne uge! Uden Hænder har tidligere vist stregtegninger af VW’s elektriske konceptbil I.D. Vizzion, der er designet helt uden rat eller pedaler. Også den var at finde på biludstillingen i Geneve, så her kommer et par rigtige billeder.

Læs også: Flere detaljer om VW I.D. Vizzion

VW snakker om produktion i 2022, men de finder nok plads til et rat og et par pedaler inden da. For personbiler ligger den helt førerløse virkelighed nærmere år 2030.

Her er under alle omstændigheder en video af, hvordan en bil kan fungere engang ude i fremtiden. I forhold til andre visioner om selvkørende biler er der særligt én ting, der er værd at bide mærke i – bilen bliver kun brugt af samme familie, og fungerer altså ikke som delebil i eksemplet her. Samtidig er der bemærkelsesværdigt lidt trafik på gaderne, og lige netop kombinationen af ikke-delte biler og ingen trafik er ifølge flere eksperter ren utopi.

Alt peger på, at selvkørende biler kommer til at medføre mere trængsel. Og at det eneste, vi kan gøre for at undgå trængslen, er at køre sammen eller tage det offentlige. Det vender Uden Hænder tilbage til en anden god gang.

Jeg skal for en god ordens skyld advare om promoverende billeder grænsende til det kvalmende i videoen herunder…

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response