close

Ugens selvkørende nyheder – 14

Uber_Self_Driving_Volvo_at_Harrison_at_4th
Uber gik i 2017 over til at teste med Volvo XC90-biler. Foto: Dllu/Wikimedia

Stockholms selvkørende busser sætter farten op. Waymo vil bygge selvkørende biler med Honda. Kinesere vil køre autonome lastbiler i havne. Og Uber står model til nye afsløringer.

Vi starter med at samle op på strømmen af afsløringer om Ubers selvkørende projekt, som fortsætter efter en Uber-bils påkørsel af en fodgænger i marts.

Uber sløjfede sensorer i Volvo-testbil

Sidste år gik Uber fra at teste sin selvkørende teknologi på Ford Fusion – som hedder Ford Mondeo i Danmark – til at teste på Volvo XC90’ere. I forbindelse med overgangen til en ny testbil ændrede Uber også sammensætningen af sensorer.

Det resulterede i flere blinde vinkler på Volvo’en, end der var på Ford’en, fortæller fem tidligere Uber-medarbejdere til Reuters, som også har fået flere eksperter til at vurdere, om Ubers sensorteknologi er tilstrækkelig.

På Ubers Fusions var der en roterende lidar-sensor på taget og seks lidarer placeret andre steder på bilen. På Volvoen har Uber skippet de seks mindre lidarer, så der kun er den ene på taget tilbage. Antallet af raderer er gået fra syv til ti, imens antallet af kameraer er gået fra 20 på Ford’en til syv på Volvo’en.

En af Ubers tidligere Ford Fusion-testbiler. Foto: Dllu/Wikimedia

Uber har ikke villet svare på, hvorfor de er gået ned til en enkelt lidar. Det vil Velodyne, som producerer Ubers lidar, dog gerne. Herfra lyder forklaringen, at en lidar på taget har et blindt område i en omkreds af tre meter rundt om bilen, hvor bilen i stedet er afhængig af input fra andre sensorer.

“Hvis du vil undgå fodgængere, får du brug for en sidemonteret lidar for at se de fodgængere og undgå dem, særligt om natten,” siger Marta Hall, Velodynes chef for forretningsudvikling, til Reuters.

Syv eksperter vurderer desuden ifølge mediet, at Uber-bilen burde have set 49-årige Elaine Herzberg, som blev dræbt i sammenstødet.

Læs også: Politi frigiver video af Uber-uheld

Uber var pot og pande med Arizonas guvernør

Forholdet mellem Uber og Arizonas guvernør Doug Dacey var nærmest hyggeligt. Det skriver The Guardian på baggrund af “hundredvis” af emails mellem de to parter, som mediet har skaffet gennem aktindsigt.

De mange mails afslører, at Uber lod Daceys personale gøre brug af sine kontorfaciliteter i San Fransisco, imens guvernøren hjalp Uber med at håndtere andre myndigheder i Arizona og udstede Uber-venlige dekreter.

Som Uden Hænder tidligere har været inde på, er forholdet et andet i dag. Efter Ubers påkørsel af en fodgænger i Arizona, har Doug Dacey smidt Uber ud af delstaten.

Læs også: Efter video: Uber bliver smidt ud af Arizona

Uber indgår forlig med datter til dræbt fodgænger

Efter påkørslen af 49-årige Elaine Herzberg, der blev erklæret død ved ankomst til hospitalet, har Uber nu indgået forlig med Herzbergs datter og mand.

Et andet advokatfirma oplyser dog, at han repræsenterer Elaine Herzbergs mor, far og søn, og at de tre klienter ikke er en del af noget forlig.

Hverken advokater eller Uber vil oplyse, hvad forliget indebærer (ABC News).

Og så til noget andet end Uber…

Selvkørende busser i Stockholm sætter farten op

Foto: Per-Olof Forsberg/Flickr

Som Uden Hænder tidligere har beskrevet, begyndte to selvkørende busser at køre i Stockholm tidligere på året. De lagde ud med en tophastighed på 12 km/t.

“Vi har testet på en svær årstid med meget sne, og det er gået over forventning,” siger Peter Hafmar fra Nobina Technology, som driver det svenske forsøg.

Til sommer regner han med at indsætte flere busser og måske endda sætte hastigheden op til 20 km/t (SVT).

Læs også: Nu ruller Skandinaviens første selvkørende bus på offentlig vej

Waymo vil udvikle selvkørende bil fra bunden med Honda

Googles søsterselskab Waymo droppede for flere år siden planerne om at blive bilproducent. Men tanken har åbenbart været svær at slippe helt.

Selskabet, der af mange bliver anset som førende inden for selvkørende teknologi, har i hvert fald et ønske om at sætte sit præg på et køretøj, der skal udvikles som selvkørende fra bunden – måske i samarbejde med Honda.

På et nyligt afholdt pressemøde var Waymos CEO John Krafcik ikke ligefrem klar i spyttet. Han antydede dog, at der kan blive tale om et køretøj uden rat og bremsepedal, som er mindre end en lastbil, og som kan bruges til at flytte både mennesker og varer.

En talsmand fra Honda fortæller, at de to selskaber “fortsat udforsker” mulighederne for et samarbejde (Bloomberg).

Waymo har allerede et samarbejde med to bilproducenter. Det er Fiat/Chrysler-koncernen, som har leveret minibusser i nogen tid, og Jaguar, som i de kommende år vil forsyne Waymo med op mod 20.000 eksemplarer af den elektriske I-Pace.

Kinesisk start-up forhandler med havne om selvkørende lastbiler

Imens en stor del af verdens selvkørende fokus er rettet mod USA og Silicon Valley, er en underskov af kinesiske virksomheder ved at springe ud i fuldt flor.

Foto: Tu Simple/Youtube

En af dem er Tu Simple, som modtager økonomisk støtte fra Nvidia. Tu Simple har udviklet selvkørende teknologi til lastbiler, og forhandler angiveligt med 10 havne i Kina om at udrulle en selvkørende flåde til at flytte containere i andet halvår i år.

“Autonome logistikløsninger vil være mere omkostningseffektive for havne,” siger Tu Simples medstifter Hao Jiannan til South China Morning Post.

Kina er hjemsted for nogle af verdens største containerhavne. I havneterminalerne er der gode forhold til at teste selvkørende lastbiler, fordi der kun sjældent er mennesker på landjorden.

Tu Simple, der har kontor i Beijing og San Diego er ifølge South China Morning Post blandt “dusinvis” af kinesiske iværksættere inden for autonome lastbiler.

Læs også: Teslas nye lastbil får autopilot som standard

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response