close

Drivenow udskyder førerløst projekt i København

Foto: Drivenow

Planerne om, at ti delebiler fra Drivenow inden udgangen af 2017 skal komme til kunder i København af sig selv, kommer ikke til at holde stik. Det fortæller Arrivas chef for mobility services Morten Jakobsen til Uden Hænder.

Ambitionerne var høje, da delebilstjenesten Drivenow tilbage i juli i år kunne fortælle, at 10 af selskabets BMW I3-delebiler inden udgangen af 2017 ville være i stand til at parkere selv, når en kunde var steget ud af bilen foran et hospital i Hovedstadsområdet. Og selv komme tilbage hovedindgangen, når det var tid til at forlade hospitalet igen.

Ambitionerne er stadigvæk høje, men projektet trækker ud. Det fortæller Morten Jakobsen, der er chef for mobility services i Arriva, Drivenows danske franchisehaver.

”Jeg er helt sikker på, at vi har teknologien til det, og jeg er helt sikker på, at der ikke kommer til at gå lang tid endnu. Men inden årets udgang kan jeg i hvert fald godt love, at det ikke bliver,” siger han i et interview med Uden Hænder.

Morten Jakobsen, head of mobility services, Arriva

Der er flere årsager til, at projektet trækker i langdrag. For det første er det ikke længere givet, at projektet, som skal køre som en af de forsøgsordninger, Transportministeriet i løbet af 2017 har åbnet op for, kommer til at finde sted på parkeringspladsen ved et hospital i Københavnsområdet. Selvom det umiddelbart virkede som et oplagt sted, kan hensyn til eksempelvis udrykningskøretøjer gøre forsøget vanskeligt at gennemføre i praksis. Københavns Lufthavn har været inde i overvejelserne, og er ikke udelukket endnu, og det samme gælder Ørestad, hvor de overskuelige, ensrettede gader er forholdsvist nemme at gå til for en førerløs bil.

Mangler stadig assessor

Før Transportministeriet vender tommelen op til et projekt med selvkørende biler, skal en godkendt, dansk og uafhængig assessor sige god for, at sikkerheden er i orden. På nuværende tidspunkt har Drivenow ikke brugt andre assessorer end en, der huserer under Deutsche Bahn (DB). Og eftersom DB ejer Arriva, der driver Drivenow i Danmark, er det ikke en uafhængig assessor.

Hvem, der kommer til at blive Drivenows assessor i Danmark, kan Morten Jakobsen ikke fortælle endnu.

”Når vores egen assessor ikke engang kan godkende projektet endnu, så vil vi heller ikke gå ud og prøve at få en ekstern til at gøre det, for så er vi ikke der endnu,” siger han.

BMW vil have fodgængerovervågning

En anden årsag til, at projektet trækker ud, er BMW. Den tyske bilproducent ejer Drivenow ligeligt sammen med Sixt AG, og BMW leverer bilerne og alt den teknik, der skal få bilerne til at køre selv.

Ifølge Morten Jakobsen er teknologien moden nok, men den mangler stadig at blive prøvet af i tilstrækkelig grad, og så vil BMW gerne have to systemer, der kan gøre bilen opmærksom på, hvad den skal tage højde for forude. Det ene system er bilen selv med dens forskellige kameraer og sensorer, og et andet kunne være et eksternt system, der overvåger en fodgængerovergang og giver bilen besked, hvis den skal standse for fodgængere.

”Det forplumrer også tidsplanen i forhold til at få de her ting sat i gang, for når BMW ønsker at kunne detektere, hvornår der er folk på et fodgængerfelt eller ej, skal vi jo også have nogle eksterne forhold til at spille sammen,” siger Morten Jakobsen.

Går efter sommer 2018

Tidshorisonten er nu, at de første biler skal ud og køre førerløst i første halvdel af 2018.

”Vi har det ikke prøvet ordentligt af før foråret eller sommeren næste år, hvilket gør, at vi nok kan starte tests, hvor folk kan benytte sig af det, omkring sommeren 2018,” siger Morten Jakobsen.

Han fortæller, at bilerne ikke kommer til at køre mere end 20 km/t uden fører bag rattet. Derfor bliver der også tale om distancer fra bruger til parkeringsplads på max 500 meter, da køreturen ellers kommer til at tage for lang tid.

Uanset hvornår, det bliver muligt at tilkalde en BMW I3 gennem en app på telefonen et sted i København, bliver det ganske enestående. Ifølge Morten Jakobsen er der ikke planer om lignende forsøg i regi af Drivenow, der også opererer i byer som Berlin og London, og indtil videre er Googles datterselskab Waymo de eneste, der tester biler uden fører på offentlig vej.

Tags : assessorBMWDrivenowførerløs
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response