close

Teslas nye lastbil får autopilot som standard

Foto: Tesla

Den holder sig selv i vognbanen, kan køre i konvoj, klarer 800 km på en opladning og kører fra en konventionel lastbil. Og så kan forruden modstå en atombombe. Her er de første detaljer om Teslas nye lastbil.

I nat dansk tid præsenterede Tesla sin nye, elektriske lastbil på et show med masser af røg, lys og hujende publikum nær Los Angeles. På det tidspunkt sov jeg trygt og godt, men Tesla har lagt en genudsendelse af præsentationen op her.

På den selvkørende front er et af højdepunkterne, at den nye trækhest kan køre i konvoj, altså hvor flere lastbiler følger den forreste med tæt afstand for at mindske den mur af luft, som hver enkelt lastbil ellers skal gennembryde.

”Det er ti gange mere sikkert end med menneskelige chauffører, og det er noget, vi kan gøre NU,” siger Teslas grundlægger og CEO Elon Musk under præsentationen.

Screendump fra Teslas præsentation

Selv i USA står lovgivningen endnu i vejen for, at lastbiler kan køre i konvoj på den måde, men nu er teknikken altså klar, og ved tre Tesla-trucks i konvoy skulle omkostningerne ved at fragte gods være lavere end de er med tog.

Udvidet autopilot som standard

Standard bliver også det, som Tesla kalder for ”udvidet autopilot”. Det betyder, at alle Teslas lastbiler får automatisk nødbremse, selv kan holde sig i vognbanen, og selv kan standse op, trække sikkert ind til siden og tilkalde en ambulance, hvis chaufføren får et ildebefindende.

”Den vil tage sig af dig, den vil tage sig af andre biler, og den vil tage sig af fodgængere. Det her er en enorm forbedring af sikkerheden,” siger Elon Musk med henvisning til, at 36 tons lastbil med 100 km/t kan udgøre en ret stor fare.

Imellem klapsalver og hujende tilråb fra et svært begejstret publikum kom der også nogle imponerende fakta på bordet. De er alle baseret på amerikanske forhold, og sammenligningerne er gjort med de såkaldte ”semi-trucks”, der trækker rundt på det nordamerikanske kontinent. Der tegner sig alligevel et billede af en ganske banebrydende lastbil.

Foto: Tesla

Tag for eksempel accelerationsevnen. Førerhuset alene klarer 0-96 km/t på fem sekunder rent, og med en fuldt læsset trailer, som bringer vogntogets vægt op på de maksimale 80.000 pund (36,3 tons), tager de samme 0-96 km/t 20 sekunder.

Op ad en stigning på fem pct. klarer en fuldt læsset Tesla-truck 104 km/t, hvor en traditionel diesel-semi kan holde 72 km/t. Det får lasten 50 pct. hurtigere frem, hvis det altså går op ad bakke hele tiden.

Elbilens akilleshæl

Og så er der det evindelige problem for eldrevne køretøjer – rækkevidden. Musk lover, at hans nye lastbil kan køre 800 km på en opladning, og dermed burde der være strøm nok til en tur fra Danmarks største containerhavn i Aarhus til de fleste afkroge af landet og retur. Det er vel at mærke med maksimal vægt og ved 96 km/t, så rækkevidden burde være endnu længere med de 80 km/t, en lastbil må køre herhjemme.

Ligesom Tesla har et efterhånden ganske fintmasket net af superchargere til deres personbiler, vil elbilsfabrikanten begynde at udrulle et net af megachargere til lastbilerne. Det starter i Californien, og derfra skal det rulles ud til resten af verden.

Ved sådan en megacharger er det muligt at lade op til 640 nye km på 30 minutter, og det er ifølge Elon Musk nøje afstemt efter de amerikanske regler for, hvor ofte lastbilchauffører skal holde pause alligevel.

Atomsikret forrude

Strømmen til de her megachargere vil komme fra solenergi, og Elon Musk lover en engrospris på 7 cent per kwh (44 øre). Det skulle medvirke til, at de samlede driftsomkostninger ved Teslas lastbil bliver mindst 20 pct. lavere end for tilsvarende diesel-semis, når både vedligehold, leasingydelse, forsikring og andet kommer med i betragtningen.

Tesla kommer ikke nærmere ind på prisen, end at de samlede driftsomkostninger bliver lavere end for konventionelle lastbiler. Hvis man lægger 5000 dollars i depositum nu, kan man ifølge Musk have få sin Tesla-truck om to år.

Den futuristisk udseende lastbil får fire elmotorer, en ved hvert baghjul. Derfor er der ingen gearkasse, transmission eller differentiale, som kræver vedligehold, og ifølge Elon Musk vil driftstabiliteten være i top, fordi den stadig kan køre fra en diesel-semi, selvom to af de fire elmotorer er brudt ned. Tesla garanterer, at drivlinen kan holde 1,6 mio. km.

I afdelingen for mere kuriøse garantier er forruden, som er lavet i meget stærkt materiale. Musk hævder, at forruden i en almindelig lastbil flækker en gang om året i snit, og det betyder dyre og tidskrævende udskiftninger. Forruden i Teslas lastbil er derimod lavet af noget, han kalder termonukleart sikret glas.

”Det kan klare en atomeksplosion, ellers får du alle pengene tilbage,” siger han med et forsigtigt smil på læben.


Foto: Tesla

Endelig skulle opbygningen med fire individuelle motorer gøre det muligt at forhindre, at vogntoget kommer i slinger. Det skulle gøre det af med et fænomen, som på engelsk hedder ”jack-knifing”, hvor en lastbil og traileren kommer i så grel en udskridning, at det set fra luften ligner en halvt udslået foldekniv, som kurrer hen ad vejen. Ifølge Musk er fænomenet det mest frygtede blandt lastbilchauffører.

”Jeres værste mareridt er væk med denne lastbil,” siger han henvendt de angiveligt mange lastbilchauffører blandt publikum.

Mon ikke, at lastbilchaufførens værste mareridt efterhånden er en selvkørende lastbil…

Tags : autopilotlastbilTesla
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response