close

Gøteborg indsætter selvkørende busser i travl bydel

selvkørende_bus_gøteborg
Foto: Autonomous Mobility

To selvkørende busser fra Autonomous Mobility skal nu stå deres prøve på en krævende rute, der skal få folk til at parkere længere væk fra deres endemål.

I dag starter anden fase af forsøgene med selvkørende busser i Göteborg, som danske Autonomous Mobility er operatør på. I seks måneder vil to busser køre på Lindholmen, hvor Sveriges højeste bygning, Karlatornet, nu er under opførelse.

“Selvkørende busser kan være en god løsning i forhold til de trafikale udfordringer, der er i vores stadig tættere byer, og samtidig danne grundlag for en ny og mere bæredygtig byudvikling,” siger Oscar Enerbäck fra forskningsinstituttet Rise, der leder projektet, i en pressemeddelelse.

Lindholm-forsøget er næste fase i det projekt, der startede med en enkelt selvkørende bus i området nær Chalmers Tekniske Universitet kort før sommerferien 2018. Planen var dengang, at bussen skulle flyttes til en mere trafikeret rute i og omkring Karlastaden og Lindholmen Science Park.

Læs mere: Nu kan dansk selskab endelig køre med selvkørende busser – i Sverige

Skal understøtte parkeringsmuligheder

Fase to er dog blevet forsinket ad flere omgange. Primært fordi vejarbejder i den relativt nye bydel har tvunget projektmagerne til at ændre bussen rute, da omskiftelige vejarbejder ville gøre det svært at sikre en stabil drift med busserne.

Nu er ruten dog lagt fast. Der bliver tale om 1,18 km, hvor busserne primært kommer til at køre på vejbanen, men også på fortov og cykelstier.

Som bydel er Lindholmen og Karlastaden kendetegnet ved, at omtrent 25.000 mennesker kommer igennem den hver dag. Det er både medarbejdere hos internationale virksomheder og nationale myndigheder, studerende, forskere og beboere.

Her kører to selvkørende busser fra i dag. Illustration: Autonomous Mobility

Området er stadig i stor vækst, og det betyder endnu flere mennesker på sigt. Derfor vil myndighederne gerne have de mange mennesker, der bruger bydelen, til at parkere længere væk. De selvkørende busser, der bliver gratis at tage, skal derfor tjene som middel til at fragte passagerer fra parkeringspladser og ind til bydelens kerne.

“I et bæredygtigt samfund skal kollektiv trafik prioriteres, og bilparkeringen må ikke være tættere på end busstoppestedet. Med projektet vil vi vise, hvordan de selvkørende busser er en god løsning på den sidste del af rejsen,” siger Oscar Enerbäck.

Læs også: Selvkørende busser er på trapperne i Nordhavn

Bilen er vigtig

I løbet af testperioden, som varer seks måneder, vil priserne for parkering i visse områder også blive reduceret for at opfordre bilister til at parkere der, hvor de kan tage bussen videre.

Rutelængde: 1,18 km
Antal stationer: 2 – en i hver ende
Tid imellem stationer: Ca ni minutter i let trafik
Maksimal hastighed: 20 km/t
Bustype: Navya Arma
Kapacitet: 11 siddende passagerer inkl. operatør
Brugerne kan følge bussen position i en app for at få fornemmelse af ventetid til afgang.

“Vi ved, at bilen er vigtig for mange for at få hverdagen til at hænge sammen,” siger Maria Stenström, adm. direktør for Göteborgs Stads Parkering AB, i meddelelsen og fortsætter:

“Når parkeringspladser bliver reduceret i byerne, kan selvkørende busser, som fragter vores kunder fra en afsides parkeringsplads og ind til byen, være et godt supplement, der øger tilgængeligheden i byen.”

Læs også: Volvo får tilladelse til prestige-projekt, men…

For mere erfaring

De selvkørende busser skal køre i pendulfart på hverdage mellem kl. 07.00 og 18.00. I Autonomous Mobility ser adm. direktør Peter Sorgenfrei frem til at fortsætte med projektets næste fase.

“Her får vi også mulighed for at lære endnu mere om, hvordan busserne kører i mere blandet trafik,” siger han i meddelelsen.

Projektet i Göteborg er en del af regeringens samarbejdsprogram ”Nästa generations resor och transporter” og finansieres til dels af Vinnova gennem Drive Sweden.

Den første fase af projektet i Chalmers-området bestod af i alt 1.500 busrejser fra begyndelsen af maj til slutningen af december sidste år. I en undersøgelse sagde 69 pct. af de adspurgte ifølge Autonomous Mobility, at transportformen var både nyttig og effektiv.

Læs også: Autonomous Mobility opsøger ikke nye projekter i Danmark

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response