close

Selvkørende busser er på trapperne i Nordhavn

selvkørende-bus-nordhavn-rute
To selvkørende busser kommer til at køre på en 1,3 km lang strækning i Københavns Nordhavn.

Efter langt tilløb er ansøgningen om at slippe selvkørende busser fri i Københavns Nordhavn nu afleveret. Dermed nærmer to danske projekter sig realisering.

Nu kan selvkørende busser snart blive en del af gadebilledet i den københavnske bydel Nordhavn. Efter en lang proces har Autonomous Mobility, der skal operere de selvkørende busser i projektet, nu afleveret ansøgningen til Vejdirektoratet. Dermed kan godkendelsesproceduren gå i gang.

”Vi har arbejdet længe på at planlægge projektet og udarbejde det ansøgningsmateriale, der lige er indsendt til Vejdirektoratet. Nu glæder vi os utrolig meget til at tage de næste skridt, så vi kan komme ud at køre med busserne,” siger Pernille Amstrup Lytzen, ansvarlig for produktudvikling hos Autonomous Mobility.

Det er særligt godkendelsen af operatørens rolle i køretøjerne, der har fået den endelige ansøgning til at trække ud. Køretøjsgodkendelsen foregår hos Færdselsstyrelsen og er en essentiel del af ansøgningen om at lave forsøg med selvkørende transport i Danmark.

Netop den del har forsinket ansøgningerne til både projektet i Nordhavn og det projekt med selvkørende busser, der er på vej i Aalborg. Men nu skulle den altså være på plads.

Læs mere: Aalborg vil indsætte tre selvkørende busser

Godkendelse kan trække ud

I går kunne Autonomous Mobility så aflevere ansøgningen om Nordhavns-projektet hos Vejdirektoratet. Det sker blot otte dage efter, at Aalborg Kommune afleverede sin ansøgning om at køre med selvkørende busser på Astrupstien.

Nu skal der laves en bekendtgørelse for hvert af de to projekter. Derefter skal bekendtgørelserne i høring, hvorefter transportministeren kan vælge at forelægge sagen for Folketingets transportudvalg.

To Navya Arma-busser er på plads i Nordhavn. Foto: Autonomous Mobility

I Vejdirektoratet vurderer afdelingsleder Andreas Egense dog, at høringsrunderne og den efterfølgende behandling næppe kan være afsluttede, før der er udskrevet valg til Folketinget. Valget skal ske senest den 17. juni, og normalt bliver et folketingsvalg udskrevet tre uger forinden. Når først valget er udskrevet, stopper det politiske arbejde.

“Lidt afhængig af, hvornår valget kommer, rammer vi ind i noget sommerferie, hvor det nok ikke er muligt at få behandlet ansøgningen politisk,” siger han til Uden Hænder.

Læs også: Sådan bliver ansøgninger om selvkørende forsøg godkendt

Beboere glæder sig

I Nordhavn ser beboerne frem til, at de selvkørende busser bliver en del af gadebilledet.

”Det bliver rigtig spændende at få de selvkørende busser ind i kvarteret. Og vi glæder os til at være i front på dette område,” siger Brian Petersen, bestyrelsesmedlem i Grundejerforeningen Århusgadekvarteret, i en pressemeddelelse.

De to første busser er allerede flyttet ind i garagen i Nordhavn. Autonomous Mobility ansøger dog om muligheden for at sætte op til fire busser i drift, alt efter hvor stort behovet viser sig at være. Planen er at køre mandag til fredag mellem kl. 10.00 og 18.00, og busserne vil være gratis at hoppe på.

Læs også: Autonomous Mobility opsøger ikke nye projekter i Danmark

Skal lære nogle ting

Når busserne ikke begynder at køre før kl. 10.00, hænger det ifølge Pernille Amstrup Lytzen sammen med, at strækningen i Nordhavn på mange måder er nyt farvand for operatøren. Til forskel for den strækning i Gøteborg, hvor den danske operatør allerede har samlet erfaringer i blandet trafik, er der I Nordhavn tale om et beboelsesområde. Derfor forventer Pernille Amstrup Lytzen, at der vil være flere andre trafikanter at tage hensyn til. 

Pernille Lytzen, ansvarlig for produktudvikling i Autonomous Mobility. Foto: PR

“Der vil være nogle ting, vi skal lære. Derfor er det mest hensigtsmæssigt, at vi ikke kører lige i rush hour om morgenen til at starte med,” siger hun og tilføjer, at det sagtens kan komme på tale senere. 

“Der er absolut mulighed for at udvide, hvis behovet viser sig.”

Værdifulde erfaringer

Projektet i Nordhavn er en del af det EU-støttede Avenue-projekt, der omfatter forsøg med selvkørende shuttle-busser i Geneve, Lyon og Luxembourg.

Autonomous Mobility er tovholder på den danske del af projektet. De andre danske partnere er By & Havn, Grundejerforeningen Århusgadekvarteret, Københavns Kommune, Movia og Metroselskabet.

I Københavns Kommune mener Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Ø), at det bliver den kollektive transport, der skal løse fremtidens trafikudfordringer i storbyerne

Derfor giver det god mening at bakke op om et projekt med førerløse elbusser i København. Projektet kommer ikke til at løse trafikproblemerne fra dag et. Men vi får værdifulde erfaringer med selvkørende busser i et lille hjørne af København,” siger hun i en pressemeddelelse.

Også i By & Havn er der store forventninger til endnu et bæredygtigt projekt i bydelen.

”Nordhavn er ‘first-movere’ i forhold til bæredygtighed. Ingen anden bydel i hele verden er så langt fremme, når det handler om bæredygtighed i boliger og krav til certificering. Derfor giver det også god mening, at der fokuseres på bæredygtige og grønne transportløsninger, ” siger By & Havns adm. direktør Anne Skovbro i meddelelsen.



Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response