close

Uber stopper udvikling af selvkørende lastbiler

Otto_Uber-selvkørende-lastbiler
Foto: Dllu/Wikimedia

Efter at Uber er begyndt at teste selvkørende biler igen, skal alle kræfter sættes ind på personvogne. Derfor må selvkørende lastbiler vente.

Uber indstiller nu arbejdet med at udvikle selvkørende lastbiler. Beslutningen er en direkte konsekvens af, at Uber efter drabet på en fodgænger nu igen har sendt selvkørende personbiler ud på offentlige veje.

Det forklarer Eric Meyhofer, der er chef for Uber Advanced Technologies Group, i en mail til flere medier.

“Vi har besluttet at stoppe udviklingen af vores selvkørende lastbilprogram og fortsætte med biler alene. Vi tog for nylig det vigtige skridt at vende tilbage til offentlige veje i Pittsburgh, og imens vi fortsætter det momentum, mener vi, at den bedste vej frem er at have energien og ekspertisen fra hele vores team placeret på denne indsats,” skriver han.

Læs også: Ubers selvkørende testbiler er tilbage på vejen

Kørselstjenesten Uber Freight består dog. Tjentesten fører chauffører og fragtkunder sammen på samme måde, som Ubers app til passagerer gør.

Kommer måske senere

Uber bevægede sig ind i udviklingen af selvkørende lastbiler i 2016 gennem købet af Otto. En nystartet virksomhed, der havde vist gode takter på området. Otto kostede den nette sum af 680 mio. dollar (4,4 mia. kroner). Allerede i efteråret 2016 trak divisionen overskrifter, da en selvkørende Otto-lastbil kørte 120 miles igennem Colorado med en hænger fuld af Budweiser.

Uber lader da også en dør stå på klem for, at investeringen ikke skal være fuldstændigt spildt. I en intern mail til Ubers medarbejdere skriver Eric Meyhofer, at alle i Uber er stolte over lastbildivisionens resultater, og at Uber stadig ser selvkørende teknologi blive virkelighed inden for fragt.

“Men vi tror på, at den bedste vej frem er at levere inden for selvkørende passagertransport først, og så overføre det til fragt længere nede ad vejen. Lige nu har vi brug for fokus fra ét team med ét klart mål,” fortsætter han.

Læs også Første indtryk af ny Tesla-dræber: Byton bliver et hit

Andre fortsætter

Det betyder dog ikke, at selvkørende lastbiler kommer til at høre den fjerne fremtid til. Uber var langt fra alene om udviklingen, og adskillige andre fortsætter kapløbet om at sende den første selvkørende lastbil på gaden. Både teknologivirksomheder og etablerede producenter.

En af dem er Embark, der så sent som i juli rejste 30 mio. dollar (193 mio. kroner) i frisk kapital. I februar sendte Embark en selvkørende lastbil på en 3800 km lang tur fra Los Angeles til Florida, som skete uden indblanding fra det testpersonale, der var ombord.

Embarks vision er, at en selvkørende lastbiler kan klare de lange stræk. Traileren kommer så over på et bemandet førerhus i hver ende af ruten. På den måde klarer en menneskelig chauffør den første og sidste del af transporten.

I en anden del af segmentet er svenske Einride ved at udvikle en fuldstændigt selvkørende lastbil. Fordi den kører på el, er rækkevidden begrænset til 200 km, og den stiler dermed mod kortere transporter.

Læs mere: Svensk robotlastbil skal overhale Teslas Semi indenom

 

Tags : EmbarklastbilUber Truck
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response

Synes du også, at selvkørende biler er spændende?
Så få Uden Hænders nyhedsbrev i din indbakke en gang om måneden. Helt gratis.
Bare rolig – du kan framelde dig når som helst