close

Volvo: Hver tredje nye bil skal være selvkørende i 2025

Volvo-Luminar-selvkørende-biler
Illustration: Volvo

Selvkørende biler og salg af abonnementer skal sikre Volvo’s forretning i fremtiden. Et opkøb i lidar-producenten Luminar understreger ambitionerne. 

I midten af næste årti skal hver tredje nye Volvo være selvkørende. Halvdelen af alle nye Volvo’er skal være fuldt elektriske. Og halvdelen af alle Volvos kunder skal være abonnenter i stedet for bilkøbere i traditionel forstand. 

Sådan lyder visionen i en nylig opdatering af forretningsstrategien hos den kinesisk ejede bilproducent Volvo. 

“Vores kunders forventninger ændrer sig hurtigt. Det betyder, at Volvo Cars også forandrer sig hurtigt. Disse initiativer vil hjælpe med at transformere Volvo fra udelukkende at være en bilvirksomhed til at være en direkte leverandør af ydelser til forbrugere,” siger Volvo’s CEO Hakan Samuelsen i opdateringen.

Læs også: Volvo’s selvkørende prestigeprojekt i Gøteborg er standset

Investerer i selvkørende sensorer

Dermed understreger Volvo sin position som en af de absolut mest ambitiøse bilproducenter, når det kommer til selvkørende biler. En ambition, der bliver understreget af en investering i den nystartede producent af lidar-sensorer Luminar. 

”Lidar er en nøgleteknologi, når selvkørende biler skal kunne navigere sikkert i komplekse trafikmiljøer og ved høje hastigheder,” siger Henrik Green, chef for forskning og udvikling hos Volvo Cars, i en anden pressemeddelelse. 

Henrik Green fortsætter:

”Vores samarbejde med Luminar gør det muligt for os at lære mere om virksomhedens lovende teknologier og fører os et skridt videre hen imod fremtidens fuldt selvkørende biler.”

Serieproduktion er gennembrud

Lidar-sensorer bliver anset som afgørende for, at en bil kan køre selv. De fungerer ved at udsende laserstråler, som bliver kastet tilbage til sensoren, når strålerne rammer noget i bilens omgivelser. Den tid, det tager for laserstrålerne at komme tilbage til sensoren, er med til at give bilen et detaljeret billede af omgivelserne.

Som Uden Hænder tidligere har skrevet, har Luminar for nylig opnået et gennembrud i produktionen af lidar-sensorer. Hvor det tidligere tog en ingeniør en hel dag at samle én sensor i hånden, er en serieproduktion nu kommet i gang. Det har bragt tidsforbruget ned på otte minutter per sensor, og det gør underværker for prisen. 

Samtidig er sensorernes rækkevidde øget fra 200 meter til 250 meter, de er blevet 30 pct. lettere, og de bruger mindre strøm. 

Læs også: Test: Nu er Volvo S90 selvkørende som de bedste

Tags : LuminarVolvo
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response

Synes du også, at selvkørende biler er spændende?
Så få Uden Hænders nyhedsbrev i din indbakke en gang om måneden. Helt gratis.
Bare rolig – du kan framelde dig når som helst