close

Efter Ubers dødsulykke: Myndigheder sagsøgt af efterladte

Uber-uheld-fodgænger
Elaine Herzberg et øjeblik inden, hun blev påkørt af Ubers selvkørende testbil. Foto: Uber / Tempe Police

To efterladte til Elaine Herzberg, der mistede livet efter påkørsel fra en Uber-testbil sidste år, kræver nu 10 mio. dollar af Tempe, hvor ulykken skete.

Nyheden gik verden rundt, da en selvkørende testbil sidste år ramte og dræbe en fodgænger for første gang. Det skete i Tempe, en forstad til Phoenix i Arizona, USA. To uger efter ulykken indgik Uber, der opererede testbiler, et forlig med datteren og enkemanden til den 49-årige fodgænger, Elaine Herzberg, og så var den sag ligesom lukket. Men nu har de to efterladte indledt et søgsmål mod byen Tempe.

Det skriver mediet Arizona Republic.

De to kræver 10 mio. dollar af byen, svarende til ca. 65 mio. kroner. Humlen i søgsmålet er udformningen af det sted, hvor ulykken skete. Der var nemlig ingen fodgængerovergang over den flersporerede vej, som Elaine Herzberg krydsede til fods med sin cykel søndag den 18. marts ved 22-tiden (se foto).

Krydset som det så ud, da Ubers testbil ramte Elaine Herzberg den 18. marts 2018.

Alligevel var en bred midterrabat udformet med fortovsbelægning, og det har – ifølge de to efterladte og advokatfirmaet Skousen, Gulbrandsen & Patience – været afgørende for, at Elaine Herzberg krydsede vejen på netop det sted.

Læs også: Efter video: Uber bliver smidt ud af Arizona

Vinder næppe

Ifølge Arizona Republic lavede Tempe midterrabatten om i efteråret 2018. Nu er der løse klippestykker og beplantning i stedet for fortov. Allerede umiddelbart efter ulykken var der skilte på stedet, der opfordrede fodgængere til at bruge en fodgængerovergang.

To juridiske eksperter vurderer dog over for mediet, at de efterladte får svært ved at vinde sagen.

“Overordnet set er byen ikke forpligtet til at advare indbyggerne om åbenlyse farer,” siger Logan Elia, der er advokat hos Rosa Law Group, til Arizona Republic.

Læs også: Autonomous Mobility opsøger ikke nye projekter i Danmark

Hun ser ikke nogen grund til, at Tempe uden videre skulle acceptere kravet. Alligevel kan sagen ende i et forlig, hvor de efterladte bliver kompenseret. Ifølge James Arrowood, der er advokat med speciale i at placere ansvar i sager med motorkøretøjer, vil de fleste anklagede overveje et forlig. Fordi alternativet ofte er at bruge flere hundredetusinde dollar på eksperter og retssager.

Uden Hænder har tidligere beskrevet detaljerne omkring uheldet i flere artikler. Her er forklaringen på to minutter:

Tags : dødsulykketestbilUber
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response

Synes du også, at selvkørende biler er spændende?
Så få Uden Hænders nyhedsbrev i din indbakke en gang om måneden. Helt gratis.
Bare rolig – du kan framelde dig når som helst