close

VW tester selvkørende biler på ny strækning i Hamborg

Volkswagen – autonomous driving
Volkswagen tester nu automatiseret kørsel i Hamborg. Dog altid med en person bag rattet. Foto: VW

Hamborg har netop indviet en ny teststrækning til selvkørende biler. Volkswagen er de første til at udnytte muligheden.

Et nyt syn møder nu bilisterne på en udvalgt strækning i Tysklands næststørste by, Hamborg. Her er fem selvkørende udgaver af den eldrevne Volkswagen e-Golf nu begyndt at blande sig med byens øvrige trafikanter på en rute, som indtil videre er tre kilometer lang. 

Her vil VW både teste bilernes evne til at navigere selv. Men også samspillet mellem selvkørende biler og byens infrastruktur. For når det kommer til stykket, er det ikke kun bilerne, der skal være mere intelligente i fremtiden, siger VW’s chef for Group Research i en pressemeddelelse.

“Byernes infrastruktur skal tilbyde et digitalt økosystem, hvor bilerne både kan kommunikere med lyskryds og trafikvarslingssystemer, og med hinanden,” siger han.

Læs også: VW Golf bliver delvist selvkørende for 1.000 kroner

Åben for andre end VW

For Hamborg er kommunikationen mellem selvkørende biler og omverdenen da også en vigtig del af den nye teststrækning. Når den er færdig, vil den være ni km lang. Ved udgangen af 2020 vil 37 lyskryds og en bro på strækningen være i stand til at sende og modtage data til og fra testbilerne med wifi.

Seks af de her intelligente lyskryds er allerede på plads. For Hamborg handler det om, at man gerne vil afsøge nye muligheder for at få trafikken til at glide bedre i den tæt pakkede storby. Og om, at byen gerne vil være på forkant med den teknologiske udvikling. 

Her vil den ni km lange teststrækning i Hamborg gå, når den er færdig til næste år. Illustration: VW

Teststrækningen er ment som en åben og uafhængig platform. Her kan alle teste selvkørende teknologi i virkelige omgivelser. Ansøgninger bliver behandlet løbende.

“Andre interesserede fra branchen eller videnskabens verden er mere end velkomne til også at teste elementer af automatiseret kørsel på strækningen,” siger Hamborgs senator for økonomi, transport og innovation Michael Westhagemann i en anden pressemeddelelse.

Det er også meningen, at udstillere på den internationale transportmesse ITS skal kunne bruge teststrækningen til at demonstrere de seneste landvindinger, når ITS bliver afholdt i Hamborg i 2021. Det tyske ministerium for transport og digital infrastruktur har finansieret teststrækningen med en samlet bevilling på 10,8 mio euro. Det svarer til 80,6 mio. kroner. 

Læs også: Her er Top 10 over producenter af selvkørende biler

5 GB i minuttet

Indtil videre er VW den første bruger af Hamborgs nye teststrækning. Hver af de fem e-Golf, der bliver brugt som testbiler, er forsynet med et hav af sensorer til at observere bilernes omgivelser. Ikke mindre end 14 kameraer, 11 laser-scannere, syv radarer og en stribe ultralydsensorer sidder der på hver bil. 

Foto: VW

De mange sensorer genererer op til fem gigabyte data i minuttet. Til at behandle mængden af data er der monteret computerkraft svarende til 15 bærbare computere i bagagerummet på bilerne. 

VW vil teste selvkørende funktioner op til niveau 4. Der vil hele tiden være en person bag rattet i bilerne, som kan gribe ind, hvis det er nødvendigt. 

Læs også: Forstå definitionerne af selvkørende på fem minutter

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response