close

TEST: Nu kan en Porsche Cayenne også være selvkørende

Porsche Cayenne selvkørende front
Foto: Porsche

VIDEO: Den nye Porsche Cayenne bliver delvist selvkørende, når den er udstyret med Innodrive. Uden Hænder har prøvet systemet i den nye Cayenne E-Hybrid.

FØRSTE TUR: Danskere, der har kørt bil i de franske alper, har sikkert bemærket det. At den generelle hastighedsgrænse på 90 km/t virker direkte uforsvarlig i sving, som herhjemme var blevet flankeret af runde skilte med tallet 40 i midten.

Alligevel kan man blive lige dele imponeret og forfærdet over, hvordan de lokale formår at udnytte hastighedsgrænsens vidde rammer. Sågar i gamle Citroën-modeller, der for længst er rustet op under nordiske himmelstrøg. 

Hemmeligheden ligger selvfølgelig i, at de foruden at være frygtløse også kender hvert et sving på vejen lige så godt, som de kender deres koner. Hvorimod vi som turister har det med at bekymre os om, hvad der mon venter på den anden side at et sving, der er så skarpt, at vi ikke kan se enden af det.

Sådan har jeg i hvert fald selv haft det, når jeg har kørt under sydlige himmelstrøg. Men i dag er anderledes. I dag sidder jeg bag rattet af en Porsche Cayenne E-Hybrid, som er udstyret med Porsches semi-selvkørende system, Innodrive. Og i den gode sags tjeneste vil jeg udfordre skæbnen og se, om Innodrive gør sig fortjent til min tillid.

Porsches egen opfindelse

Du skal bare lige vide: Porsche ville så gerne have mig til at anmelde den nye Cayenne E-Hybrid her og i Berlingske, at de kvit og frit fløj mig til Montpellier og indlogerede mig på et hotelværelse med fri bar og udsigt til bølgen blå. Jeg forsøger at se igennem det slør, som sådan en gestus kan udgøre for den menneskelige dømmekraft. 

Innodrive fås til den seneste udgave af Porsches store Cayenne-SUV og til den store limosine-racer Panamera. Det gør Porschen selvkørende på niveau 2, hvor bilen under de rigtige betingelser kan regulere hastigheden og følge vejen af sig selv. Dog uden, at man skal gøre sig forhåbninger om at overleve, hvis man slipper rattet og lukker øjnene i særlig lang tid ad gangen. 

Læs også: Forstå definitionerne af selvkørende biler på fem minutter

Selvom Porsche er en del af Volkswagen-koncernen, hævdede en Porsche-ingeniør over for undertegnede, at Innodrive er udviklet af Porsche selv. Idéen opstod hos Porsche i 2012, udviklingen begyndte i 2014, og i dag er det ekstraudstyr til hampre 60.765 kroner.

Kigger tre km frem

På mange måder minder Innodrive dog om det system, der får en Audi til at blive semi-selvkørende. For i stil med en Audi kender Porschen ruten. Den tager selv hastigheden af, når man nærmer sig en rundkørsel eller et sving, der er for skarpt til at tage det med den hastighed, man har sat fartpiloten til at holde. Eller når man kommer til en ny hastighedsgrænse.

Læs også TEST: Audi jagter førerløs førertrøje

Innodrive kan dog noget, som undertegnede hidtil kun har set på lastbiler: Porschen kender fald og stigninger på ruten tre km forud. Informationen bliver brugt til at holde den mest brændstoføkonomiske hastighed. I en Scania-lastbiler kan sådan noget spare mange liter brændstof. Og med en køreklar vægt på 2.370 kg er der nok også noget at hente, hvis en Porsche Cayenne E-Hybrid tager det roligt op ad bakke og venter med at accelerere, indtil det går nedad igen.

Det har ikke været muligt at få Audi til klart at be- eller afkræfte, om den samme feature er tilgængelig i deres biler.

Foto: Porsche

Følger med bjergbønder

I en Porsche handler det selvfølgelig primært om at have det sjovt bag rattet. Og selvom Porschen i det her tilfælde er den mindst sportslige model af dem alle, endda med hybrid-teknologi, kan den sagtens køre hurtigt med sine 462 hk og enormt brede dæk. Men havde det ikke været for Innodrive, ville de lokale bjergbønder nok alligevel have klistret lige så tæt til testbilens bagkofanger, som myrer klistrer til et afsuttet bolsje.

Læs også: København bliver legeplads for selvkørende busser

Her er i Camargue-regionens bagland er vi ganske vist et stykke fra alperne. Alligevel er mange sving så skarpe, at jeg uden Innodrive ville have taget dem med 70 km/t. Porschen fortsætter dog bare med de tilladte 90 km/t. Og imens jeg sidder med mundvigerne helt oppe i ørerne og foden parat til at hamre bremsen i, klarer bilen sig igennem svingene uden at miste vejgreb.

Jeg kommer helt til at tvivle på, om jeg har fået aktiveret den del af Innodrive, der regulerer hastigheden. Svaret kommer et par kilometer senere.

Bleg på bagsædet

I et skovdækket område bliver vejen smallere. Og svingene bliver så skarpe, at selv en Porsche får lyst til at sænke hastigheden. Hastighedsgrænsen er 70 km/t, men det skarpeste sving tog den tunge Cayenne med 63 km/t. 

De 63 km/t vil dog stadig være nok til at tage kuløren fra de fleste bagsædepassagerers ansigter. Porschen tilpasser farten en smule mere defensivt, hvis man ikke sætter den lækre, lille drejeknap ved rattet i en af de to sport-indstillinger. Men selv i indstillingen ‘normal’ går den friskere til sagen, end jeg vil byde min familie. 

Selvfølgelig skal en Porsche være sportslig, men vælger man en Cayenne frem for Porsches ikoniske sportsvogn 911, kan der være to årsager: Enten er der familie, der skal med, eller også er man blevet for gammel til at sætte sig helt ned i en sportsvogn. Til begge målgrupper efterlyser jeg en ‘komfort’-indstilling, som tager svingene i dansker-tempo. 

Læs også: Selvkørende bus skal køre på hospital i Køge

Har store muller

På de franske lande- og motorveje får jeg et positivt indtryk af Innodrive. Systemet lader til at være relativt godt til at læse de hvide striber på vejen, og til at have forholdsvist store “muller” til at dreje rattet igennem sving af sig selv. 

Porsche Cayenne er i øvrigt den bil med delvist selvkørende egenskaber, jeg har prøvet, der gør det mest ihærdige forsøg på at vække en sovende chauffør! Se mere i videoen herunder.

En klar dom over Innodrive må dog vente, til jeg får mulighed for at prøve systemet på Uden Hænders sædvanlige testrute i Danmark senere på året.

Foto: Porsche

Hvordan kører den ellers?

Trods den enorme kampvægt kører den lidt som en Porsche. Det vil sige med en god tyngde og føling i styretøjet, og med relativt begrænset krængning i sving. Som plug in-hybrid er Cayenne i stand til at køre ca. 25 km på ren strøm ved blandet kørsel. Da den samtidig kan accelerere fra 0-100 km/t på fem sekunder rent, er den i mine øjne det eneste rigtige valg, hvis man absolut vil have en Porsche Cayenne.

Tekniske data

Porsche Cayenne E-Hybrid

  • Pris: 1.565.280 kr. (testbilen kostede 2.447.751 kr. inkl. udstyr)
  • Mål (L/B/H): 492/198/170 cm
  • Køreklar vægt: 2.370 kg
  • Motor: 3,0 V6 turbobenzin + elmotor
  • Samlet ydelse: 462 hk og 700 Nm
  • Forbrug: 30,3 km/l (i teorien… Forvent ca. 10 km/l, når strømmen er brugt)
  • Rækkevidde på ren el: 43 km (i teorien… Forvent ca. 25 km i praksis)
  • 0-100 km/t: 5,0 sekunder
  • Topfart: 253 km/t
  • Selvkørende udstyr: Innodrive med adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse etc. (ekstraudstyr til 60.765 kr.)
Tags : InnodrivePorschetest
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response