close

Honda laver selvkørende ATV

Honda-selvkørende-atv
Foto: Honda

Selvkørende robotter spås en stor fremtid, og Honda har allerede afprøvet en selvkørende ATV hos en frugtavler og en solcellefarm.

Med en selvkørende ATV melder Honda sig nu ind i kampen om markedet for selvkørende robotter. Maskinen, som Honda indtil videre kalder en Autonomous Work Vehicle, kan klare tjanser som snerydning og græsslåning. Noget som kun de færreste finder glæde i. Og så kan den sprøjte gift i frugtplantager og assistere brandmænd, der skal slukke skovbrande. Hvilket endnu færre finder glæde i at gøre.

Honda præsenterede idéen om sin selvkørende ATV på den store elektronikmesse CES i Las Vegas i januar i 2018. Lige om lidt starter 2019-udgaven af messen, hvor udviklere af selvkørende transport kommer til at vise deres seneste landvindinger frem for offentligheden.

Her har Honda tænkt sig at vise den seneste version af den selvkørende ATV. Og så har de tyvstartet med at vise billeder af den for alle os, der ikke kommer forbi Las Vegas i januar.

Læs også: Regeringen vil teste levering med selvkørende robotter

Testet i virkeligheden

I løbet af året har Honda ladet en række mulige kunder afprøve nyskabelsen. En af dem er Rudy Gonzales, der er ansat ved et forskningscenter for landbrug i Californien. I en video produceret af Honda siger han, at køretøjet kan aflaste frugtplukkere i store plantager. Og så var han særligt imponeret over, hvordan den selvkørende ATV kan bruges til at sprøjte gift.

“Den kan bruges på en måde, der holder arbejderne på afstand af udstyret. Det fjerner risikoen for, at de bliver udsat for sprøjtegift,” siger han.

Blandt de andre arbejdsområder, der er blevet afprøvet, er brandslukning. Når brandmænd drager ind i skoven for at slukke en skovbrand, må de nogle gange bære 25 kg udstyr på ryggen. Og så bliver de trætte allerede før, de begynder at bruge udstyret. Honda’s ATV kan bruges til at bære udstyret for dem.

Honda forestiller sig, at den selvkørende ATV kan bringe forsyninger ud i katastrofeområder. Illustration: Honda

“Efter en lang dag bliver brændmænd mere tilbøjelige til at få skader” siger Garrett Seddon, der leder et projekt for ubemandede systemer hos brandvæsenet i Colorado, USA.

Han forklarer, at den selvkørende ATV letter brandmændene for meget af den fysiske byrde, der gør dem uopmærksomme.

Endelig har Honda’s opfindelse vist sit værd i forbindelse med græsslåning på en stor solcellefarm i Californien. Her er problemet, at græs og ukrudt vokser sig så højt, at det kommer til at skygge for solcellepanelerne. Man har forsøgt med får, men de kan ikke sørge for afgræsningen alene.

Læs også: Volvo har sensor på plads til niveau 4-bil i 2021

Sensorteknologien på den selvkørende ATV er dog så præcis, at den kan køre helt tæt på panelerne med en græsklipper spændt bagpå.

Rammer gyldent marked

Med den selvkørende ATV rammer Honda markedet for selvkørende robotter. Det er et marked, der kan gå hen og blive særdeles lukrativt, fordi det fjerner chaufføren fra den dyreste del af forsyningskæden – i transportbranchen kendt som last mile, altså den sidste mil ud til forbrugeren.

Fordi trafikken ofte bevæger sig langsomt på den her sidste mil, udgør chaufførens løn en relativt stor del af omkostningerne ved transporten. Det kunne være dagligvarer, fast food eller udbringning af medicin.

Honda’s selvkørende ATV rammer umiddelbart ned i et andet segment end små fortovsrobotter. Men kun indtil sneen kommer, og en fortovsrobot er nødt til at være terrængående for at komme frem på et dansk fortov. Som den så passende kan rydde for sne i samme ombæring.

Foto: Honda

Læs også: “Om ti år behøver man ikke have sin egen bil i Danmark”

Tags : ATVHondalast mile
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response