close

Ubers selvkørende testbiler er tilbage på vejen

Uber-pittsburgh
Foto: Uber

Fire måneder efter en selvkørende testbil fra Uber dræbte en fodgænger, er Ubers testflåde tilbage på vejene med en række nye sikkerhedsmæssige tiltag. I starten vil bilerne dog kun blive kørt manuelt.

Ubers flåde af selvkørende testbiler blev omgående parkeret, da en af kørselstjenestens biler i marts ramte og dræbte en fodgænger. I mellemtiden er alle testchauffører blevet afskediget. Og Ubers selvkørende division har fået sparket i Arizona, hvor uheldet skete.

Nu, fire måneder senere, er Ubers testbiler tilbage igen. Denne gang i byen Pittsburgh i staten Pennsylvania, hvor Uber også testede før uheldet i Arizona. Bilerne vil til at starte med udelukkende blive kørt manuelt, og Uber skriver i et blogindlæg, at en række tiltag skal sikre, at der ikke sker ulykker igen.

Læs også Efter video: Uber bliver smidt ud af Arizona

Noget af det, som Uber fik størst hug for efter uheldet, var at selskabet var gået fra to testkørere pr. bil til bare en enkelt. Det betød, at føreren af den selvkørende testbil både skulle overvåge det selvkørende system, notere og indberetter fejl i systemet på en tablet og holde sig vågen. Og så selvfølgelig holde øje med vejen.

To personer i bilerne

Det måske vigtigste punkt på listen over Ubers tiltag er, at der nu sidder to personer i bilen til hver en tid. Personen bag rattet, som nu hedder mission specialist, skal udelukkende køre. Ved siden af sidder så en anden “specialist” og noterer ned.

Politiets efterforskning af uheldet i Arizona viste, at testkøreren sad og streamede et talentshow på sin telefon, da hun ramte en fodgænger. For at sikre, at de såkaldte missionsspecialister holder øjnene, hvor de skal, har Uber installeret et overvågningssystem i alle testbilerne.

Læs også Politi: Uber-testkører så talentshow under dødsulykke

Hvis systemet opdager, at føreren er uopmærksom, giver det en alarm. Der går dog også en alarm videre til et operationscenter, som kan “tage passende handling”, når testkøreren kommer hjem til garagen.

Derudover er der nu også faste rutiner for, hvornår de to testkørere i bilen skal bytte plads.

Ulykke kunne være undgået

Efter dødsulykken har den foreløbige efterforskning fra den amerikanske myndighed NTSB slået fast, at sensorerne på Ubers testbil så fodgængeren seks sekunder før sammenstødet. De reagerede dog ikke. Først kategoriserede de fodgængeren, der trak en cykel over vejen, som et ukendt objekt. Dernæst som et køretøj, og endelig som en cykel.

1,3 sekunder før sammenstødet vurderede det selvkørende system, at det var nødvendigt at handle for at undgå et sammenstød. Men for at undgå “uregelmæssig” kørsel var systemet programmeret, så det ikke kunne gribe ind.

Læs også Ubers selvkørende bil opdagede fodgænger seks sekunder før dødsulykke

Det standardmonterede sikkerhedssystem i de Volvo XC90-modeller, der danner grundlag for Ubers testbiler, ville måske have været tilstrækkelige til at undgå en ulykke. Eller i det mindste minimere skaden. Volvo’s sikkerhedssystemer var dog slået fra, når Ubers eget selvkørende system var aktivt.

Uber understreger nu, at Volvo’s system vil være aktivt, når bilerne kører manuelt.

Ifølge Techcrunch vil Uber bruge den første tid, hvor bilerne bliver kørt manuelt, til at forbedre sine HD-kort over Pittsburgh. De fyrede testkørere bliver opfordret til at søge jobbet igen.

Læs også Politi frigiver video af Uber-uheld

Tags : Uber
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response