close

Ubers storinvestor køber andel af GM’s selvkørende bil-projekt

GM-Cruise-selvkørende-bil-2
Foto: GM

Den største aktionær i Uber – japanske Softbank – har købt små 20 pct. af GM Cruise, som er blandt de mest ambitiøse udviklere af selvkørende biler.

Endnu engang bliver deltagerne i kapløbet om at komme først med selvkørende biler flettet sammen i en finansiel transaktion. Denne gang er det Uber og GM, der er kommet et stykke nærmere en relation med hinanden. Det sker i forbindelse med, at den japanske investeringsfond Softbank Vision Fund køber sig ind i GM’s selskab for selvkørende biler, Cruise.

Som Uden Hænder tidligere har berettet, købte Softbank tidligere på året 15 pct. af Uber. Det gjorde Softbank til den største aktionær i den amerikanske kørselstjeneste, som indtil en dødsulykke i marts havde en større flåde af selvkørende testbiler på vejene i USA og Canada.

Læs mere i Nyhedsoverblikket uge 2

Softbanks investering i Cruise kommer til at ske i to trin, fremgår det af en pressemeddelelse. Første rate på 900 mio. dollars falder nu. Og når Cruise er klar til at indsætte selvkørende biler i kommerciel drift, falder anden rate på 1,35 mia. dollars. Derefter kommer Softbank til at sidde spå 19,6 pct. af aktionerne.

“GM har gjort store fremskridt mod realiseringen af fulstændigt automatiseret kørsel, der dramatisk vil reducere dødsfald, forurening og trængsel,” siger Michael Ronen, managing partner i Softbank Investment Advisers, i pressemeddelelsen.

Foto: PR

Selvkørende biler skal tjene penge i 2019

Med kapitalindsprøjtningen er Cruise polstret til at begynde en form for kommerciel drift med selvkørende biler i 2019, skriver GM.

GM er en af verdens største bilproducenter, og står blandt andet bag mærkerne Chevrolet og Cadillac. I Europa kender vi bedst GM som forhenværende ejere Opel og Saab. Begge er dog solgt til anden side.

Det er blot to år siden, GM købte det dengang relativt nystartede selskab Cruise til 581 mio. dollars. Udviklingen af en platform til selvkørende biler var allerede godt i gang, og siden da er fire generationer af selvkørende testbiler kommet på gaden. Den seneste har intet rat, og er dermed tiltænkt autonom kørsel på niveau fire og fem.

Læs mere: Forstå definitionerne af selvkørende biler på fem minutter

Investor skal tiltrække hjerner

For GM er en af gevinsterne ved at lukke Softbank ind i investorkredsen, at det skal blive nemmere at tiltrække nye medarbejdere til Cruise.

Ingeniører med flair for at udvikle selvkørende biler er i ualmindeligt høj kurs for tiden. Med kapitalindsprøjtningen på plads kan Cruise tilbyde sine medarbejdere at blive medejere af virksomheden, og det skal gøre den mere attraktiv.

“Vi er i krig om at tiltrække de bedste hoveder i verden til det her,” siger Kyle Vogt, CEO i Cruise, til Techcrunch.

 

 

Tags : CruiseGMSoftbankUber
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response

Synes du også, at selvkørende biler er spændende?
Så få Uden Hænders nyhedsbrev i din indbakke en gang om måneden. Helt gratis.
Bare rolig – du kan framelde dig når som helst